Autor : Anna Rokicińska
2021-09-03 13:33
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przestrzega przed praktykami, w których darmowe badania bywają sposobem do nakłaniania do zakupu konkretnych towarów. Tak, według Urzędu, działo się w przypadku firmy Millenium Medica. Dlatego UOKiK nałożył na spółkę 280 tys. zł kary.
Najczęściej proceder dotyka emerytów czy osoby w podeszłym wieku. Są one przekonywane do przeprowadzenia bezpłatnych badań, część seniorów myśli nawet, że są to badania profilaktyczne przeprowadzane w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Część firm wykorzystuje te badania, by wprowadzić osoby starsze w błąd i przekonać je do zakupu określonych produktów, które rzekomo mają poprawić ich stan zdrowia. UOKiK takie praktyki potwierdził w przypadku firmy Millenium Medica.
Jak nakłaniano do zakupu materacy?
Według Urzędu, Millenium Medica zapraszała na badania i wykorzystywała ich wyniki, aby nakłonić konsumentów do zakupu materacy. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nakazał spółce natychmiastowe zaprzestanie tych praktyk i nałożył nią kary w łącznej wysokości prawie 280 tys. zł, w tym 50 tys. zł za udzielanie nieprawdziwych informacji podczas postępowania. Spółka musi też zawiadomić konsumentów, że mogą dochodzić roszczeń w sądzie.
Wymieniona spółka prowadzi sprzedaż na pokazach. Haczykiem, na który „łapano” konsumentów byłby zaproszenia na „bezpłatne badanie bez skierowania”. Badanie miało obejmować „wszystkie układy i narządy”. Dzięki niemu mieli się dowiedzieć m.in., w jakim stanie jest ich system trawienny, kręgosłup, stawy, układ krążenia i nerwowy. Ulotki nie wspominały o komercyjnym charakterze spotkania. Widniała na nich tylko informacja małym drukiem, że „w trakcie oczekiwania na wyniki badania odbędzie się promocja ośrodka rehabilitacyjnego”. Jak stwierdził Urząd, głównym celem pokazu była sprzedaż materacy.
Wprowadzano klientów w błąd, co do stanu ich zdrowia
Urząd zauważył także inną niedozwoloną praktykę, czyli wprowadzanie klientów w błąd co do stanu ich zdrowia. Badania były przeprowadzane przy pomocy pulsoksymetru HSR. Jest to wskaźnik pokazujący procent wysycenia tlenem hemoglobiny. Badania przeprowadzały osoby bez wyższego wykształcenia medycznego, głównie handlowcy, którzy następnie przekonywali do zakupu produktów mających wspomagać leczenie czy rehabilitację. - Wprowadzanie konsumentów w błąd jest niedopuszczalne, a już szczególnie naganne jeśli dotyczy tak wrażliwych kwestii jak zdrowie. Prawdopodobnie wiele osób nie przyszłoby na pokaz, gdyby ulotki nie sugerowały medycznego celu spotkania, tylko rzetelnie informowały o jego handlowym charakterze. Ponadto Millenium Medica wykorzystywała obawy konsumentów o zdrowie i przekazywała im niewiarygodne wyniki badań po to, aby wpłynąć na ich decyzje zakupowe i nakłonić do nabycia materacy - mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Urząd przygotował propozycję zmian w przepisach, które mają pomóc w walce z nieuczciwymi pokazami. Obecnie projekt jest w trakcie konsultacji. Proponowane zmiany zakazują m.in. sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem przedsiębiorstwa.
Polecamy także:
W Andrusiewicz: W połowie września będzie po tysiąc zakażeń dziennie
Dane MZ: 349 nowych zakażeń, zmarło 5 osób