• Najnowsze
  • Pacjenci
  • Pracownicy medyczni
  • POZ i AOS
  • Finanse
  • Leki
  • Wyroby medyczne
  • Kultura
  • Wideo i podcasty

Monitor FPP: publiczne wydatki na ochronę zdrowia

Autor : Aleksandra Kurowska

2022-05-18 10:04

Ile pieniędzy faktycznie trafia do ochrony zdrowia? Po raz drugi dowiadujemy się tego z Monitora Federacji Przedsiębiorców Polskich. Organizacja ta zbiera porozrzucane w różnych miejscach dane. Ustawa zapewniająca wzrost nakładów na ochronę zdrowia zakłada, że w tym roku przynajmniej 5,75 proc. PKB powinien trafić na ochronę zdrowia. Czy realizujemy ten cel? Otóż jednocześnie i tak, i nie.

Łukasz Kozłowski, główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich przedstawiając drugą edycję Monitora przypomniał, że celem projektu jest śledzenie, w jakim stopniu ustawa o zapewnieniu nakładów na ochronę zdrowia jest wypełniana.

 

- W publicznych dokumentach brakuje pewnego rodzaju rozliczenia wydatków, punktu odniesienia, jaki poziom PKB bierzemy, jak zmieniają się wartości referencyjne, które bierzemy pod uwagę - tłumaczy Kozłowski skąd potrzeba stworzenia Monitora. - Agregujemy dane ze wszystkich źródeł i eliminujemy efekt podwójnego liczenia, który mógłby się pojawić przy zbieraniu danych - wskazał ekonomista.

Zgodnie z ustawą zapewniającą wzrost nakładów na ochronę zdrowia, w 2022 r. poziom publicznych wydatków na zdrowie powinien wynieść minimum 5,75 proc. PKB.

Uwzględniając wielkości wynikające z uchwalonej ustawy budżetowej, planu finansowego NFZ oraz doszacowania z tytułu dodatkowych wpływów ze składki zdrowotnej, publiczne wydatki na zdrowie w 2022 r. powinny wynieść 145,3 mld zł (wzrost o 3,9 mld zł w stosunku do 2021 r.).

Porównując tę wartość z PKB prognozowanym na 2022 r. (2 940 mld zł), przekłada się to na wydatki na poziomie 4,94 proc. PKB, tj. o 0,81 pkt proc. poniżej wymaganego celu ustawowego.

- PKB będzie dużo wyższy niż wcześniej zakładano. Jeszcze kilka miesięcy temu zakładano 200 mld zł mniej. Dynamika została podniesiona z 8 do 12 proc. PKB rośnie dużo szybciej, ale nie w ujęciu realnym. Tym, co się radykalnie zmieniło, to założenia dotyczące inflacji. Rzeczywistość okazała się zupełnie nieprzystająca do prognozy, która mówiła o inflacji na poziomie 3,3 proc., a średnią będziemy mieć na poziomie 9,1 proc. - powiedział Kozłowski.

Jednak zgodnie z ustawą, wydatki za rok bieżący porównuje się z PKB sprzed dwóch lat (który w 2020 r. wynosił 232,4 mld zł). W efekcie, zgodnie z definicją przyjętą na potrzeby ustawy, wydatki na zdrowie wyniosą 6,25 proc. PKB w 2022 r.

Wydamy w tym roku 145,3 mld zł. Mamy wprawdzie wzrost kolejny rok, ale tylko o 4 mld. Dla porównania wzrost między 2020 a 2021 rokiem wyniósł ponad 20 mld.

Luka w finansowaniu ochrony zdrowia

By zrealizować ustawowy cel wydatki na zdrowie powinny wzrosnąć o co najmniej 116 mld zł do 2027 roku. Część tej kwoty, dokładniej 62 mld zł, mamy zagwarantowane w obecnym systemie finansowania ochrony w postaci składki zdrowotnej i dotacji budżetowych. Jednak brakuje 54 mld zł, które trzeba w jakiś sposób pozyskać. Opcje są trzy: podnoszenie stawki składki, rozszerzenie jej bazy lub poszerzenie zakresu dotowania systemu z budżetu państwa.

Gdybyśmy chcieli zrealizować ten ambitny cel, jakim jest rzeczywiste osiągniecie nakładów na ochronę zdrowia na poziomie 7 proc. PKB, to konieczne byłoby pozyskanie aż 86,3 mld zł.

- Musimy znaleźć 86,3 mld zł rocznie, by zasypać lukę w finansowaniu do ochrony zdrowia do 2027 roku. Nawet jeśli porównamy dane do celu ustawowego t-2, to wyniesie ona 54 mld zł - wskazuje Kozłowski. - W 2027 r., by wydawać 7 proc. PKB na ochronę zdrowia, będziemy musieli wydawać 293,6 mld zł, a ten system, który mamy, obecnie zapewnia nam jedynie 207,3 mld zł. Stąd ta luka - dodaje ekonomista.

W t-2 chodzi o to, że nie porównujemy proc. wydatków na zdrowie do PKB z danego roku, lecz sprzed dwóch lat. Czyli do niższego, przez co łatwiej osiągnąć ustawowy poziom. Ministerstwo Finansów tłumaczyło, że taki mechanizm musi być ponieważ GUS publikuje dane z opóźnieniem. Ale w praktyce przecież MF i tak szacuje wzrost PKB, więc mogłoby robić szacunki wysokości PKB.

Jak inflacja wpływa na wykonanie ustawy?

Wysoka inflacja powoduje szybszy wzrost PKB w ujęciu nominalnym, za sprawą wyższego deflatora. Wysoka dynamika nominalnego PKB powiększa różnicę pomiędzy PKB bieżącym, a PKB sprzed dwóch lat („t-2”). Nie ma przy tym znaczenia czy wzrost PKB wynika głównie z realnego zwiększenia aktywności gospodarczej, czy jedynie ze wzrostu cen.

-  Inflacja jest czynnikiem, który powoduje, że ustawa realizuje się niejako sama, ale bez podnoszenia faktycznych wydatków na ochronę zdrowia - mówi Kozłowski tłumacząc, że powoduje ona powiększenie się różnicy między PKB a rokiem 2020 wskazanym jako punkt odniesienia w ustawie. Ustawa jest niejako ślepa na ten problem. Wystarczy wydać realnie 5,8 proc., by na papierze osiągnąć wymagany poziom 7 proc. - wskazuje Kozłowski.

Baza podatkowa i składkowa szybko dostosowuje się do wzrostu inflacji, umożliwiając odpowiednie podniesienie nominalnych wydatków. Porównując jednak te wydatki z ustalonym już poziomem PKB sprzed dwóch lat, wzrost ten traktowany jest jako realne zwiększenie nakładów na zdrowie, a nie jedynie dostosowanie do wyższego poziomu cen, niezwiązane w żaden sposób ze wzrostem wydatków w ujęciu realnym.

- Ministerstwo Finansów zakłada, że dopiero w 2025 r. inflacja wróci do górnej granicy celu inflacyjnego założonego przez NBP. Wysoka inflacja będzie utrzymywać się z nami przed długi czas. To są warunki, które powodują, że realizacja ustawy będzie komfortowa z punktu widzenia resortu, bo nie trzeba będzie dużo dokładać z budżetu. Jednak z punktu widzenia pacjentów będzie wyglądała ona inaczej.

Fundusze Europejskie zaliczane jako wydatki na ochronę zdrowia

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło 4 marca dokument, który był informacją dla Doraźnego Zespołu Problemowego RDS ds. Ochrony Zdrowia na temat nakładów na zdrowie. Wynika z niego, że resort zmienił interpretację i do ustawowego określonego wskaźnika wydatków na zdrowie dolicza także wydatki pochodzące ze środków europejskich. W 2022 r. powinny wynieść 1,5 mld zł.

- Stanowisko Ministerstwa Zdrowia stanowi rozszerzenie definicji wydatków na zdrowie w kontekście art. 131c ustawy o świadczeniach zdrowotnych, w którym wprost nie wymienia się wydatków budżetu środków europejskich jako zaliczanych do ogólnej kwoty nakładów - wskazał Kozłowski. To oznacza, że dodatkowe środki pochodzące z perspektywy finansowej na lata 2021-2027 oraz KPO będą potraktowane jako zwiększenie nakładów na zdrowie w ramach kryterium ustawowego.

Brakuje jasnego kryterium zaliczenia danych wydatków z funduszy europejskich jako zdrowotnych. Biorąc pod uwagę wydatki w ramach osi priorytetowych ściśle powiązanych ze zdrowiem, poziom wydatków na ten cel z funduszy europejskich można szacować na 25,1 mld zł - co, zakładając równomierny napływ środków od 2023 r. oraz wykorzystanie ich w terminie, odpowiada ok. 5 mld zł rocznie.

Jak podkreśla główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich w krótkiej perspektywie takie poszerzenie definicji będzie miało bardzo istotny charakter. - Sam napływ funduszy unijnych w 2023 r. może zaspokajać 42 proc. wymaganego przez ustawę wzrostu rocznych wydatków na zdrowie. Oznacza to, że realizacja ustawy będzie mogła następować w przyszłym roku przy znacznie mniejszym zwiększaniu wydatków budżetu państwa lub NFZ niż dotychczas zakładano - podkreślił Kozłowski.

Czytaj także:

Rada Ministrów przyjęła projekt o minimalnym wynagrodzeniu

Wydatki na zdrowie 2021: rząd przekazał na leczenie mniej niż miał?

Ile powiaty wydały na szpitale? Najnowszy raport ZPP

Szykuje się zmiana w strategii wydawania decyzji refundacyjnych

 

 

 

#wydatki #budzet #zdrowie
Udostępnij Tweet Udostępnij
Card image cap
Aleksandra Kurowska

Komentarze

OSTATNIE WPISY

Program pilotażowy w centrach zdrowia psychicznego będzie wydłużony
Czytaj więcej...
Branża o nowelizacji ustawy refundacyjnej
Czytaj więcej...
EDM w gabinecie szkolnej higienistki. Od kiedy obowiązkowa?
Czytaj więcej...
Nawet 40 proc. poradni POZ stoi przed ryzykiem zamknięcia
Czytaj więcej...
GIS wycofuje kolejne partie lodów zanieczyszczonych tlenkiem etylenu
Czytaj więcej...
Kolejny wirus odzwierzęcy z Chin. Na razie nie ma powodów do paniki
Czytaj więcej...
Cukrzyca a sport – przy właściwej kontroli glikemii można wszystko
Czytaj więcej...
Szczepionki przeciw COVID-19. UE porozumiała się z Moderną
Czytaj więcej...
A. Kułakowska: w SM potrzebujemy centrów doskonałości
Czytaj więcej...
NIL: konieczna jest zmiana zaleceń w sprawie drugiej dawki szczepienia
Czytaj więcej...
Szpitalna geriatria i opieka długoterminowa: brakujący dokument dla UE
Czytaj więcej...
M. Miłkowski: kolejny etap prac nad nowelizacją ustawy refundacyjnej
Czytaj więcej...
Choroby rzadkie

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA !

  • twitter / CO W ZDROWIU
  • facebook / CO W ZDROWIU
  • LinkedIn / CO W ZDROWIU

    Szybkie Linki


  • Regulamin

  • Polityka prywatności

  • Aktualności

  • Kontakt

    KONTAKT

  • COWZDROWIU.PL
  • Siedziba redakcji
  • 00-491 Warszawa
    ul. M. Konopnickiej 3 lokal 2

© 2020 Wykonanie Mirit.pl