Autor : Marta Markiewicz
2022-11-08 12:11
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano dziś projekt nowelizacji ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty. Chodzi o projekt, który ma przenieść finansowanie m.in. ratownictwa medycznego i świadczeń wysokospecjalistycznych do budżetu NFZ.
Optymalizacja finansowania a nie zamach na pieniądze z Narodowego Funduszu Zdrowia - tak resort zdrowia tłumaczy pomysł przeniesienia finansowania części świadczeń medycznych z budżetu państwa do budżetu NFZ. Przed chwilą projekt nowelizacji ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty został upubliczniony na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
Nie będzie konsultacji bo...
według resortu zdrowia projekt ma "jednoznacznie pozytywny lub neutralny charakter"- czytamy w Ocenie Skutków Regulacji. MZ wyjaśnia również, że odstąpiono od konsultacji publicznych w celu umożliwienia uchwalenia projektowanych zmian w terminie pozwalającym na ich implementację równolegle z pracami związanymi z opracowaniem projektu ustawy budżetowej na rok 2023.
W Ocenie Skutków Regulacji czytamy: "Projekt ustawy jest co do zasady neutralny dla sektora finansów publicznych, z wyłączeniem jednorazowego zwiększenia wydatków publicznych w 2023 r. o 405 mln zł w związku z umożliwieniem wsparcia przez ministra właściwego do spraw zdrowia inwestycji w podmiotach wykonujących działalność leczniczą, dla których organem tworzącym nie jest minister właściwy do spraw zdrowia. Skutki finansowe wynikające z projektowanych rozwiązań zostaną pokryte w ramach środków przewidzianych w planie finansowym NFZ lub w ramach środków zgromadzonych na funduszu zapasowym. Źródłem zwiększonych przychodów NFZ będzie prognozowany wzrost przychodów ze składek na ubezpieczenie zdrowotne, a także zgromadzony fundusz zapasowy. Jeśli nastąpi konieczność zwiększenia nakładów finansowych na świadczenia opieki zdrowotnej, Minister Zdrowia może skorzystać z instrumentu już istniejącego, jakim jest wsparcie z budżetu państwa dla NFZ na finansowanie świadczeń gwarantowanych, o którym mowa w art. 131d ustawy o świadczeniach, na podstawie którego minister właściwy do spraw zdrowia jest uprawniony do przekazania NFZ dotacji podmiotowej lub wpłaty na zasilenie funduszu zapasowego NFZ."
Jak MZ tłumaczy potrzebę zmian legislacyjnych?
- Projekt ma na celu optymalizację wydatkowania środków publicznych na cele ochrony zdrowia w ramach łącznej kwoty nakładów w tym obszarze określanej corocznie na podstawie przepisów ustawy dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.) (dalej „ustawa o świadczeniach”). W projekcie ujęto ponadto regulacje incydentalne, które są związane z koniecznością wsparcia jednostek systemu ochrony zdrowia po okresie wzmożonych działań ukierunkowanych na przeciwdziałanie i zapobieganie COVID-19- czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Finansowo budżet państwa "nie straci"
Jakie jeszcze zapisy znajdziemy w ocenie skutków regulacji? Otóż leglastor przekonuje, że na zmianach zaproponowanych w projekcie z pewnością nie straci budżet państwa:
"Zmniejszenie wydatków budżetu państwa w latach 2023-2032 w kwocie 7.143 mln zł rocznie dotyczy oszczędności związanych z:
– zakupem szczepionek do szczepień obowiązkowych w ramach Programu Szczepień Ochronnych – 405 mln zł,
– finansowaniem świadczeń wysokospecjalistycznych – 222 mln zł,
– finansowaniem „leków 75+” i „leków ciąża+” - 1.100 mln zł,
– zakończeniem finansowania składek na ubezpieczenie zdrowotne finansowanych obecnie z budżetu państwa w ramach działu 851 – Ochrona zdrowia – 1.000 mln zł,
– finansowaniem zadań zespołów ratownictwa medycznego – 3.604 mln zł,
– zakupem leków w ramach programów polityki zdrowotnej – 812 mln zł.
Dodatkowo w roku 2023 r. nastąpi jednorazowe zwiększenie wydatków budżetu państwa o 405 mln zł w związku ze wsparciem SPZOZ, dla których Minister Zdrowia nie jest organem tworzącym, w ramach limitu wydatków zabezpieczonych na 2023 r. w rezerwie celowej pn. Środki na zadania w obszarze zdrowia."
Natomiast w przypadku NFZ dojdzie do zwiększenia kosztów działalności oraz zmniejszenia dochodów:. O czym wprost traktuje OSR:
"Zmiany w zakresie NFZ dotyczą:
a) zmniejszenia dochodów o 5.926 mln zł z tytułu braku dotacji z budżetu państwa na realizację zadań związanych z finansowaniem:
– świadczeń wysokospecjalistycznych – 222 mln zł,
– „leków 75+” i „leków ciąża+” - 1.100 mln zł
– składek na ubezpieczenie zdrowotne finansowanych obecnie z budżetu państwa w ramach działu 851 – Ochrona zdrowia – 1.000 mln zł,
– zadań zespołów ratownictwa medycznego – 3.604 mln zł.
b) zwiększenia wydatków o 1.217 mln zł, związanych z przeniesieniem do finansowania przez NFZ zadań związanych z:
– zakupem leków w ramach programów polityki zdrowotnej – 812 mln zł,
– zakupem szczepionek do szczepień obowiązkowych w ramach Programu Szczepień Ochronnych – 405 mln zł."
Zmiany w finansowaniu staży podyplomowych
Zgodnie z propozycją finansowanie staży podyplomowych ma powrócić do trybu finansowania obowiązującego dla zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. - W związku z tym środki na realizację tego zadania będą przekazywane marszałkowi województwa przez właściwego wojewodę- czytamy w projekcie.
Nastąpi również przeniesienia źródła finansowania kosztów świadczeń wysokospecjalistycznych i leków dla osób po 75 roku życia i leków dla kobiet w ciąży z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia.
A także przeniesienie finansowania z budżetu państwa do NFZ wszystkich:
a) świadczeń wysokospecjalistycznych,
Świadczenia wysokospecjalistyczne w chwili obecnej są finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia ze środków dotacji z budżetu państwa. Projekt przewiduje przeniesienie źródła finansowania przedmiotowych świadczeń z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia, który jest podstawowym płatnikiem w systemie opieki zdrowotnej. Istniejące mechanizmy zapewniające finansowanie pełnej realizacji umowy przez Narodowy Fundusz Zdrowia – także świadczeń udzielonych w stanach nagłych – uzasadniają jednolite finansowanie tych świadczeń przez Narodowy Fundusz Zdrowia,
b) leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych dla osób powyżej 75. roku życia (tzw. „leki 75 plus”) oraz leków dla kobiet w ciąży (tzw. „ciąża plus”),
c) leków oraz wyrobów medycznych nabywanych w ramach programów polityki zdrowotnej ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie leczenia hemofilii i pokrewnych skaz krwotocznych oraz leczenia antyretrowirusowego osób żyjących z wirusem HIV,
d) zadań zespołów ratownictwa medycznego,