Autor : Magdalena Kopystyńska
2022-01-27 16:58
W czwartek 27 stycznia 2022 r. ukazał się ostatni odcinek I serii podcastu „Zdrowie w rozmowie”, czyli o nowych technologiach medycznych. Jego gościem jest prof. Agnieszka Mastalerz - Migas, konsultant krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej, prezes Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej.
W ostatnim odcinku mowa między innymi o tym:
Jakie są obecnie największe wyzwania POZ w pandemii?
Gdzie leży granica między telemedycyną a medycyną?
Wytyczne dot. udzielania świadczeń z wykorzystaniem telemedycyny.
Jak technologia i wykorzystanie innowacji wpływają na przekazanie współodpowiedzialności za swoje zdrowie na pacjenta?
Relacja pacjenta i lekarza w dobie innowacji medycznych.
Jaką widzimy przyszłość dla e-recepty i kiedy możemy się spodziewać e-recepty 2.0.?
Jak wygląda POZ Przyszłości?
W dobie pandemii lekarzom POZ coraz częściej zarzuca się, że zbyt regularnie korzystają z narzędzi telemedycznych, pomimo istniejącej konieczności osobistego zbadania pacjenta. Prof. Agnieszka Mastalerz – Migas w podcaście wskazuje, jak w rzeczywistości wygląda praca lekarzy medycyny rodzinnej, szczególnie od jesieni 2020 r., kiedy POZ został włączony w działania pandemiczne.
- W mediach bardzo często słyszymy różne negatywne opinie na temat POZ, że pacjenci nie mają dostępu, nie są przyjmowani, nie są badani. Ja na to patrzę od środka jako świadczeniodawca i lekarz. To jest ogrom pracy, która jest taką pracą cichą, bo nie jest to spektakularna praca w kombinezonach, którą pokazuje się w telewizji, ale to jest praca, która dokonuje się codziennie i to są miliony porad tygodniowo, to jest kilkanaście milionów porad miesięcznie. Bardzo by mi zależało, żeby ktoś to dostrzegł – mówi Prof. Agnieszka Mastalerz - Migas.
Podczas pandemii COVID – 19 teleporady bardzo pomogły w opiece nad pacjentem, dając szansę na zapewnienie większego bezpieczeństwa pacjentom i nienarażania ich na możliwość zakażenia. Ponadto, w dobie innowacji medycznych i szerokiego dostępu do informacji pojawił się Pacjent 2.0., czyli pacjent, dla którego lekarz stał się konsultantem. Nie tylko sam korzysta z nowych technologii, ale oczekuje również, że lekarz będzie z nich korzystał. Po 5 odcinku podcastu „Zdrowie w rozmowie”, w którym gościł Bartosz Poliński, Prezes Fundacji Onkologicznej Alivia, rozgorzała w internecie dyskusja, czy wyedukowany pacjent to dobry pacjent? Przeciwnicy stanowiska, że pacjent powinien aktywnie uczestniczyć w procesie leczniczym wskazywali, że pacjenci „edukują się” z fake newsów i niczego dobrego to nie przynosi. Jak jednak praktyka pokazuje, coraz więcej lekarzy opowiada się za stanowiskiem, że na tyle, na ile to możliwe, pacjent powinien być partnerem dla lekarza.
- Dobrze, żeby był partnerem. Dobrze, żeby posiadał podstawową wiedzę zdrowotną. Niestety mamy społeczeństwo mało wyedukowane zdrowotnie. Z tego powodu cierpimy i to widać chociażby w czasie pandemii COVID – 19, jeśli chodzi o poglądy na szczepienia – wskazuje w podcaście Prof. Agnieszka Mastalerz- Migas. - Na pewno odchodzimy od takiej paternalistycznej roli lekarza w stronę zdecydowanie bardziej partnerskiej relacji, ale trzeba pamiętać, że nadal mamy dużą grupę przede wszystkim starszych pacjentów, którzy potrzebują tej roli takiej nadrzędnej lekarza, takiego przewodnictwa.
Podcast „Zdrowie w rozmowie” stworzony został pod auspicjami Polskiej Federacji Szpitali oraz Koalicji AI w zdrowiu. Partnerem Głównym serii innowacje dla pacjenta jest PZU Zdrowie. Portal CowZdrowiu.pl jest patronem medialnym cyklu.
Słuchaj także innych odcinków cyklu:
"Zdrowie w rozmowie" - jak polska onkologia radzi sobie z pandemią?
"Zdrowie w rozmowie": inteligentny stetoskop
"Zdrowie w rozmowie" - Izba Lekarska w dobie innowacji medycznych
"Zdrowie w rozmowie" - sztuczna Inteligencja w diagnostyce
Podcast „Zdrowie w rozmowie”, czyli o nowych technologiach w medycynie
magdalena.kopystynska@cowzdrowiu.pl