Autor : Agata Szczepańska
2024-03-01 20:06
Infolinia Rzecznika Praw Pacjenta od 1 marca działa przez całą dobę. Jest dostępna dla wszystkich pacjentów pod bezpłatnym, niezmienionym numerem telefonu - 800 190 590 z telefonów stacjonarnych i komórkowych.
Całodobowa infolinia umożliwia szybkie wsparcie w sytuacjach krytycznych. Działania interwencyjne podejmowane są w sprawach wymagających niezwłocznego działania, zwłaszcza zagrażających życiu i zdrowiu, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia kobiet w ciąży, osób starszych, niepełnosprawnych czy dzieci, jak również, wskazujące na wysokie zagrożenie naruszenia praw pacjenta.
Od 1 marca 2024 r. infolinia jest czynna całodobowo – przez 24 godziny we wszystkie dni tygodnia, w tym święta i dni wolne ustawowo od pracy.
Przypominamy: Jak Rzecznik Praw Pacjenta może pomóc kobietom?
Infolinia Rzecznika Praw Pacjenta informuje m.in. o:
prawach, jakie przysługują pacjentom, szczególnie w tej w konkretnej sprawie opisanej przez pacjenta;
sposobach rozwiązania zgłaszanego problemu tj. wskazuje praktyczne wskazówki i działania, jakie warto podjąć dochodząc swoich praw;
instytucjach lub urzędach, do których można zgłosić skargę lub które w ramach swoich kompetencji mogą rozwiązać problem;
zasadach korzystania ze świadczeń zdrowotnych;
szczególnych uprawnieniach do świadczeń opieki zdrowotnej;
drogach dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia.
Pracownicy infolinii udzielają wsparcia poprzez podjęcie działania interwencyjnego w podmiocie leczniczym lub wskazują przysługujące pacjentom uprawnienia oraz pomagają rozwiać wątpliwości odnośnie ewentualnego naruszenia praw pacjenta.
Infolinia jest bezpłatnie pod numerem 800 190 590 z telefonów stacjonarnych i komórkowych.
22 688 05 00 to numer dla połączeń z zagranicy oraz dla osób, które mają zablokowane połączenia z numerów 800 xxx xxx.
O tym, że działanie infolinii działającej przy Biurze RPP zostanie wydłużone, Bartłomiej Chmielowiec mówił pod koniec zeszłego roku, podczas dyskusji nad tegorocznym budżetem swojego urzędu. Wydatki Biura Rzecznika Praw Pacjenta zaplanowane na ten rok są wyższe o prawie 50 proc. w stosunku do 2023 r. i dzięki temu możliwe było m.in. wydłużenie godzin prac infolinii. Przypomniał, że obecnie infolinia to wspólny projekt rzecznika i Narodowego Funduszu Zdrowia, przy czym w części NFZ jest całodobowa. - W naszej części, z uwagi na brak środków finansowych, możliwe było aby ta infolinia funkcjonowała tylko do godziny 18. Z czasem planowaliśmy jej rozszerzenie z uwagi na bardzo wiele głosów ze strony pacjentów i udało się te środki pozyskać w budżecie – podkreślił.
Polecamy także:
RPP: Mamy trzy różne fundusze kompensacyjne, czas je zunifikować
Sprawa Joanny z Krakowa: Rzecznik Praw Pacjenta stwierdził uchybienia
Zastępczyni redaktor naczelnej; specjalizuje się w tematach związanych z prawem medycznym i procesem legislacyjnym, szczególnie zainteresowana psychiatrią. Wcześniej dziennikarka i redaktorka w Dzienniku Gazecie Prawnej oraz Polskiej Agencji Prasowej. Kontakt: agata.szczepanska@cowzdrowiu.pl