Autor : Magdalena Kopystyńska
2022-09-13 18:27
Dalsza cyfryzacja w ochronie zdrowia - w tym służąca odciążeniu pracowników - i rozwój infrastruktury technologicznej to główne wyzwanie w tym sektorze – wynika z raportu Future Health Index 2022 firmy Philips.
- Raport przedstawia obecny stan systemu ochrony zdrowia - taki, który przewartościowuje priorytety, dążąc do zapewnienia lepszej opieki nad pacjentami - powiedział prezes Philips Polska Michał Grzybowski.
- Jest wiele do zrobienia – począwszy od pilnej potrzeby rozwiązania problemu niedoboru personelu medycznego oraz zatrzymania po wybuchu pandemii wybitnych pracowników w dotychczasowych placówkach, poprzez wykorzystanie big data i analityki predykcyjnej w celu stworzenia odpowiedniej infrastruktury technologicznej, aż po uwzględnienie zrównoważonego rozwoju w codziennej pracy – dodał.
Liderzy ochrony zdrowia nadal przywiązują dużą wagę do inwestycji w technologie mające na celu ulepszenie systemów cyfrowej dokumentacji medycznej, przy czym 66 proc. z nich umieszcza takie inwestycje wysoko na liście swoich priorytetów. Choć liczba ta jest o 12 proc. niższa niż w roku ubiegłym, to inwestycje w technologie cyfrowe wciąż wskazywane są jako niezwykle istotne.
Raport wykazał też wyraźne przesunięcie punktu ciężkości w zakresie inwestycji - od cyfrowej dokumentacji medycznej w 2021 r. do narzędzi związanych z rozpoznawaniem głosu w 2022 r. Narzędzia do rozpoznawania mowy są wykorzystywane w usłudze wirtualnego asystenta - rozwiązaniu, które pozwala szybciej i łatwiej tworzyć dokumentację medyczną.
- Ułatwienie codziennej pracy personelu medycznego powinno być priorytetem w strategii cyfryzacji służby zdrowia i placówek medycznych – uważa dyrektor Instytutu Matki i Dziecka dr Tomasz Maciejewski.
Zrealizowanie ogromnej liczby obowiązków, jakie na co dzień podejmują lekarze i pielęgniarki, zwłaszcza w kontekście dokumentacji medycznej, jest wyzwaniem. Dlatego technologia i sztuczna inteligencja służą wspieraniu pracowników i optymalizacji procesów. W naszej placówce widzimy potencjał wykorzystania takich narzędzi jak zaufani asystenci elektroniczni, aby odciążyć nasz personel – dodaje.
Dyrektorzy i prezesi szpitali i przychodni za priorytet uważają też poprawę satysfakcji pracowników z miejsca pracy i zatrzymanie niekorzystnych trendów związanych z brakami personelu. Jednym ze środków do tego celu jest telemedycyna, która nabrała znaczenia w trakcie pandemii COVID-19.
Innym ważnym elementem jest sztuczna inteligencja (AI), która może być wykorzystywana zarówno w procesach operacyjnych, jak i w leczeniu m.in. jako wsparcie podczas podejmowania decyzji klinicznych. Powszechne wdrożenie AI może uprościć procesy i odciążyć personel medyczny od zadań administracyjnych, które mogą pochłaniać nawet do 80 proc. jego czasu pracy – wynika z raportu.
Raport obrazuje też zmianę w podejściu do kwestii klimatycznych wśród polskiej kadry zarządzającej ochroną zdrowia. Choć w ubiegłym roku wielu respondentów spodziewało się, że zyska on na znaczeniu, to zaledwie 2 proc. wskazywało kwestie środowiskowe jako jeden z priorytetów. Obecnie odsetek ten wzrósł do 30 proc., znacznie przewyższając globalną średnią, która wynosi 24 proc. Na taki wynik – przypuszczają autorzy raportu - mogła mieć wpływ pandemia i opieka nad pacjentami zakażonymi wirusem COVID-19. Szacuje się, że ilość odpadów medycznych generowanych przez pacjentów hospitalizowanych z powodu COVID-19 jest 4 do 5 razy większa niż w przypadku jakiejkolwiek innej grupy pacjentów.
Począwszy od 2016 r. firma Royal Philips co roku przeprowadza autorskie badania, których celem jest zrozumienie, w jaki sposób różne kraje na całym świecie radzą sobie z globalnymi wyzwaniami zdrowotnymi oraz jak poprawiają i poszerzają możliwości świadczenia opieki zdrowotnej. Badania Future Health Index 2022 skupiają się na rosnącej roli narzędzi cyfrowych i technologii zdalnych w zwiększaniu dostępności, przystępności cenowej i personalizacji opieki zdrowotnej.
Pełen raport dostępny jest na stronie internetowej firmy Philips.
magdalena.kopystynska@cowzdrowiu.pl