Autor : Radosław Chrzanowski
2023-08-01 10:01
W 4 odcinku z serii Cyfrowe Ścieżki Pacjenta w podcascie Zdrowie w Rozmowie - o nowych technologiach w medycynie, gośćmi Ligii Kornowskiej byli Anna Loughran, Digital & Innovation Head, Novartis oraz Krzysztof Nojszewski, Cardiovascular Therapeutic Area Head, Novartis. Otworzyli przed nami drzwi do unikalnych działań Novartis, dążących do implementacji innowacyjnych rozwiązań w polskiej ochronie zdrowia. Patronem serii podcastów jest portal CowZdrowiu.pl.
- Koncerny farmaceutyczne mają ogromny wpływ na wdrażanie nowych technologii, zarówno dzięki dostępnym środkom finansowym, jak i mnogości danych, jakimi dysponują. Współczesna medycyna opiera się na dowodach opartych na badaniach (EBM), które wymagają ogromnej bazy danych do analizy i tworzenia odpowiednich terapii. Niestety wydłuża to proces wprowadzania nowych leków na rynek. Zastosowanie algorytmów sztucznej inteligencji m.in. poprzez platformę DATA42 w Novartis, pozwala znacznie szybciej rozpoznawać korelacje i optymalizować przetwarzanie dużych zbiorów danych pochodzących z badań przedklinicznych, klinicznych i praktyki lekarskiej. Umożliwia zwiększenie wydajności produkcji leków, a nawet wspiera etap komercjalizacji produktów. Jest więc użyteczna na każdym etapie życia produktu - mówi Anna Loughran.
- Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji szacujemy, że okres wprowadzenia leku na rynek może skrócić się o 2 do 5 lat. Jest to istotna, z perspektywy pacjentów, oszczędność czasu, gdyż mają oni szybciej dostęp do nowoczesnych leków. - dodaje Krzysztof Nojszewski.
Jednak Novartis nie zatrzymuje się na użyciu innowacyjnych rozwiązań w działaniach wewnętrznych firmy. “Beyond Pill Approach” to coraz szerzej rozpowszechniona strategia, którą przyjmują kolejne firmy farmaceutyczne, wiedząc, że jest koniecznym krokiem w przyszłość. Przedstawiciele firmy Novartis doskonale rozumieją konieczność podążania za tym trendem. W czwartym odcinku podcastu opowiadali o licznych inicjatywach firmy, wykraczających poza produkcję leków. Jednym z takich działań jest inwestowanie w startupy medyczne i udzielanie wsparcia w ich wdrażaniu.
- Myślę, że to (finansowanie przez stronę publiczną - przyp. red.) jest też ogromna potrzeba ze strony startupów, żeby takie finansowanie było. Teraz jednym z największych wyzwań, z jakimi zmagają się startupy, jest to, że o ile produkt może być rozwinięty na rynku polskim, to wiele z tych startupów ucieka za granicę w celu komercjalizacji tych rozwiązań. Sądzę, że takie systemowe rozwiązanie jest przyszłością polskiej medycyny z korzyścią dla pacjenta - podkreśla Anna Lougran.
Firma farmaceutyczna, która może być pomostem między nowym rozwiązaniem a placówkami medycznymi, stara się odwrócić ten trend i wspierać na terenie kraju rodzime biznesy.
Przedstawiciele Novartis opowiedzieli również o pacjentocentrycznym podejściu i uwzględnianiu środowisk medycznych oraz pacjenckich przy tworzeniu i wdrażaniu innowacji, o tym jak na wprowadzane zmiany reagują przedstawiciele zawodów medycznych oraz sami pracownicy Novartis, a także ocenili dojrzałość cyfrową polskiej ochrony zdrowia.
Pomysłów na zwiększenie jakości w ochronie zdrowia jest wiele, a Anna Lougran i Krzysztof Nojszewski udowadniają, że firmy farmaceutyczne są kluczowym ogniwem na drodze do jej osiągnięcia.
Zapraszamy do odsłuchania najnowszego odcinka:
ZDROWIE W ROZMOWIE - ODCINEK 4
Zachęcamy również do zapoznania się z poprzednimi odcinkami:
Zdrowie w rozmowie - o nowych technologiach w medycynie, odc. 1
Zdrowie w rozmowie - o nowych technologiach w medycynie, odc. 2
Zdrowie w rozmowie - o nowych technologiach w medycynie, odc. 3