Autor : Anna Rokicińska
2022-02-14 16:07
Ministerstwo Zdrowia zapowiada w II kwartale tego roku projekt ustawy, która regulowałaby postępowanie wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia bądź wolności seksualnej innych osób. Chodzi o te osoby, które przebywają w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym w Gostyninie.
Przypomnijmy, że Ośrodek ten podlega Ministerstwu Zdrowia i teoretycznie powinien on przeprowadzać terapię osób, które stwarzają zagrożenie dla zdrowia życia bądź wolności seksualnej współobywateli. Trafiają tam ci, który odbyli swoją karę w więzieniu i wobec których sąd orzekł o konieczności dalszej izolacji. Zastępczyni Rzecznika Praw Obywatelskich Hanna Machńska niejednokrotnie informowała o fatalnych warunkach, jakie panują w Ośrodku. O przeludnieniu, niemożności prowadzenia w nim terapii. Rośnie w nim poziom agresji także wobec osób nadzorujących osadzonych w Ośrodku. RPO zwracał się niejednokrotnie do resortu zdrowia o poprawę sytuacji.
Dziś w Wykazie Prac Legislacyjnych Rządu pojawiła się zapowiedź projektu ustawy w tej sprawie. Ma on się pojawić w II kwartale tego roku. Odpowiedzialnym za jego przeprowadzenie jest wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski.
W projekcie ustawy mają się znaleźć następujące rozwiązania:
wprowadzenie obowiązku określenia sposobu i warunków prowadzenia postępowania terapeutycznego w regulaminie organizacyjnym, sporządzanym przez kierownika Ośrodka na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
określenie terminu (nie krótszego niż 6 miesięcy i nie dłuższego niż 13 miesięcy) na przechowywanie utrwalonego obrazu lub dźwięku, które nie zawierają informacji wskazujących na popełnienie przestępstwa lub nie są istotne dla bezpieczeństwa Ośrodka lub bezpieczeństwa osób stwarzających zagrożenie umieszczonych w Ośrodku, o ile nie zostaną one zabezpieczone jako dowód w sprawie w przypadku toczącego się postępowania;
określenie procedury postępowania wobec osób przyjmowanych do Ośrodka, która obejmuje m. in. przeprowadzenie badania lekarskiego i zapoznanie osób umieszczonych w Ośrodku z jej prawami i obowiązkami;
wprowadzenie możliwości zastosowania środka zabezpieczającego w postaci umieszczenia w Ośrodku osoby, wobec której toczy się postępowanie sądowe w przedmiocie umieszczenia w Ośrodku, przed wydaniem prawomocnego wyroku;
rozszerzenie regulacji dotyczących unormowania praw i obowiązków osób umieszczonych w Ośrodku, obejmujących poszanowanie godności osobistej i prywatności, ochronę przed przemocą fizyczną i psychiczną, możliwość osobistego i telefonicznego kontaktu z członkami rodziny i innymi bliskimi osobami oraz z innymi osobami, prowadzenie korespondencji i korzystanie z innych środków porozumiewania się na odległość, w tym ze środków komunikacji elektronicznej, dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych poza Ośrodkiem,
posiadanie środków pieniężnych i dysponowanie nimi, a także wykonywanie praktyk religijnych i korzystanie z posług religijnych, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z zachowania zasad bezpieczeństwa w Ośrodku oraz skuteczności prowadzonego postępowania terapeutycznego;
określenie zasad, okoliczności i procedury przeprowadzania określonego rodzaju kontroli w Ośrodku, w tym kontroli przekazywanych paczek, kontroli pomieszczeń, kontroli przedmiotów, kontroli osobistej oraz kontroli pobieżnej;
określenie zasad odwiedzin osób umieszczonych w Ośrodku, w tym wymagań odnośnie osób odwiedzających;
uregulowanie zasad udzielenia zgody na udział osoby umieszczonej w Ośrodku w pogrzebie najbliższej osoby;
doprecyzowanie przepisów dotyczących udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych osobom umieszczonym w Ośrodku;
dookreślenie zadań wykonywanych przez pracowników służby ochrony w Ośrodku oraz poza Ośrodkiem, np. podczas konwojowania osób umieszczonych w Ośrodku do sądu, na pogrzeb czy do innego podmiotu leczniczego w celu udzielenia świadczenia zdrowotnego;
rozszerzenie katalogu osób zatrudnionych w innych szpitalach niż szpitale przeznaczone dla osób pozbawionych wolności, które przy wykonywaniu swoich obowiązków mają bezpośredni kontakt z pacjentami umieszczonymi w danym szpitalu na podstawie orzeczenia sądu, uprawionych do stosowania numerycznych znaków identyfikacyjnych;
umożliwienie sądowi apelacyjnemu nadrzędnemu nad sądem okręgowym do wykonywania czynności w zakresie pobytu i wypisania osoby (określone w rozdziałach 5 i 7) umieszczonej w Ośrodku;
uregulowanie kwestii orzekania przez sąd o zasadności przeprowadzenia zabiegu lekarskiego (chirurgicznego) w przypadku sprzeciwu osoby umieszczonej w Ośrodku wobec jego dokonania;
umożliwienie sądowi apelacyjnemu nadrzędnemu nad sądem okręgowym do rozpoznania wniosku o ustalenie dalszej potrzeby pobytu osoby w Ośrodku, tak aby następowała weryfikacja wniosku przez sąd inny niż ten, który kontroluje na bieżąco sprawę;
wprowadzenie przepisów karnych odnośnie ucieczki z Ośrodka.
Całość założeń tutaj
Polecamy także:
Ratownicy medyczni chcą być wynagradzani jak specjaliści
Wirus HCV - czy doczekamy się powszechnego testowania? (rozmowa)
Będą kary finansowe za niezaszczepienie? MZ odpowiada pielęgniarkom