Autor : Anna Gumułka
2024-03-25 17:20
Organizacje pacjentów współpracujące z instytucjami centralnymi najwyżej oceniły współdziałanie z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta; zdaniem ich przedstawicieli poprawiła się też współpraca z Ministerstwem Zdrowia – wynika z opublikowanego właśnie raportu dotyczącego zaangażowania organizacji pacjentów w procesy kształtowania systemu opieki zdrowotnej w Polsce w latach 2022 – 2023, opracowanego już po raz drugi w ramach projektu Akademia Rozwoju Organizacji Pacjentów PACJENCI.PRO.
Większość - 74 proc. - badanych organizacji pacjentów podjęła współpracę z przynajmniej jedną z wymienionych w kwestionariuszu instytucji centralnych, takich jak Ministerstwo Zdrowia, centrala Narodowego Funduszu Zdrowia, Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, Agencja Badań Medycznych, Biuro Rzecznika Praw Pacjenta czy Centrum e-Zdrowia.Tylko 26 proc. badanych organizacji nie współpracowało w latach 2022-2023 z żadną z wymienionych wyżej instytucji.
Największa liczba ankietowanych biorących udział w badaniu zadeklarowała, że reprezentowane przez nich organizacje współpracowały w latach 2022-2023 z Ministerstwem Zdrowia (55 proc.) oraz z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta (50 proc.) Współpracę z innymi instytucjami centralnymi zadeklarowała wyraźnie mniejsza liczba badanych respondentów. Z Agencją Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji współpracowało 36 proc. badanych organizacji, z centralą Narodowego Funduszu Zdrowia – 22 proc., z Agencją Badań Medycznych – 22 proc., zaś z Centrum e-Zdrowia - 11 proc. respondentów. Większość organizacji, które nie podjęły współpracy z daną instytucją centralną, nie wykluczała tego w przyszłości. W przypadku Ministerstwa Zdrowia taką chęć zadeklarowało łącznie 68,4 proc. reprezentantów organizacji, które w latach 2022-2023 takiej współpracy nie podjęły.
Ile czeka się w Polsce na rezonans, ile na tomografię?
Przedstawiciele organizacji współpracujących z poszczególnymi instytucjami centralnymi na ogół dosyć pozytywnie oceniali jakość tej współpracy. Jak wynika z raportu, najwyżej oceniane było współdziałanie z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta. Jako satysfakcjonujące lub bardzo satysfakcjonujące oceniło je 78 proc. przedstawicieli organizacji. Również w przypadku Agencji Badań Medycznych równo połowa – 50 proc. przedstawicieli organizacji podejmujących współpracę z tą instytucją – oceniło jej jakość jako satysfakcjonującą lub bardzo satysfakcjonującą. W przypadku pozostałych instytucji w ten sam sposób oceniło wspólne działania ponad 40 proc. respondentów.
Wśród barier, które stały na przeszkodzie podejmowanej współpracy, były zarówno utrudnienia leżące po stronie badanych organizacji, takie jak brak odpowiednich zasobów finansowych czy innego rodzaju trudności w opracowywaniu analiz i innych dokumentów na zlecenie instytucji centralnych, jak również przeszkody leżące po stronie instytucji centralnych – przede wszystkim brak odpowiedzi na korespondencję, niejasne reguły współpracy czy nieodpowiedni czas na konsultacje.
Jak zaznaczają autorzy raportu, w przypadku współpracy z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta na brak barier we wspólnych działaniach wskazało 84 proc. przedstawicieli organizacji, które taką współpracę podjęły.
Ogólnie większość badanych przedstawicieli uważała, że instytucje centralne co najwyżej w średnim stopniu uwzględniały głos organizacji pacjentów w procesie kształtowania systemu ochrony zdrowia w Polsce. Istotną przeszkodą w tym procesie był brak zaproszeń do podjęcia współpracy ze strony instytucji centralnych oraz niejasne jej reguły. Przeszkody występowały jednak również po stronie samych organizacji pacjentów. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim ograniczone zasoby czasu oraz środków finansowych, które dana instytucja może poświęcić na aktywne uczestnictwo w procesie kształtowania systemu ochrony zdrowia.
Grafika: PACJENCI.PRO
Polecamy także:
Wypadek przy pracy – od kwietnia wyższe stawki odszkodowań
Dziennikarka z blisko 25-letnim doświadczeniem. W latach 1999-2022 w PAP relacjonowała wydarzenia na Śląsku i w kraju, specjalizując się w tematyce zdrowotnej, społecznej, naukowej i kulturalnej. W 2004 była korespondentką PAP w Londynie. Kontakt: anna.gumulka@cowzdrowiu.pl