Autor : Magdalena Kopystyńska
2023-01-24 12:02
Centrum Kryzysowe to platforma, gdzie pacjenci onkologiczni i ich bliscy znajdą pomoc w przejściu krok po kroku przez wszystkie etapy choroby. Od dziś (24.01) możliwa jest rozmowa z pracownikami Centrum, bo właśnie została uruchomiona specjalna infolinia – 22 105 55 30. Od poniedziałku do piątku w godzinach 17:00-19:00 będzie można zadzwonić i poprosić o pomoc. Osoby obsługujące infolinię mają przygotowanie psychologiczne.
Centrum Kryzysowe, strona stworzona przez Polskie Amazonki Ruch Społeczny wspiera pacjentów od listopada 2022 roku. Na stronie znajduje się baza wiedzy dotycząca 3 nowotworów – raka piersi, raka jajnika i raka płuca. Można tu znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące diagnostyki, poszczególnych etapów leczenia i wsparcie psychologiczne i socjalne. Treści na stronie zostały przygotowane przez ekspertów medycznych i zatwierdzone przez Radę Naukową. Mają być systematycznie aktualizowane, aby były zgodne z najnowszą wiedzą medyczną. Planowane jest też sukcesywne rozbudowywanie bazy o kolejne nowotwory.
W 2023 roku zostanie poszerzona o nowotwory hematoonkologiczne, raka jelita grubego i nowotwory skóry.
Od dziś (24 stycznia) można uzyskać informacje na temat swojej choroby dzwoniąc na infolinię Centrum Kryzysowego – 22 105 55 30.
– Wiemy co dzieje się w głowie chorego, gdy otrzymuje wiadomość, że zachorował na raka. Pojawia się wiele pytań, strach o własne życie, czasem złość i zagubienie. Nasza platforma odpowiada na wiele
z tych pytań, ale czasem nic nie zastąpi rozmowy z drugą osobą. Dlatego od początku naszym celem było uruchomienie infolinii, gdzie będzie można porozmawiać, a osoba z drugiej strony słuchawki będzie mogła pomóc i wesprzeć. Mam nadzieję, że takie rozwiązanie pomoże wielu osobom w trakcie ich drogi z chorobą – powiedziała Elżbieta Kozik, prezes Stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny.
Oto co o infolinii Centrum Kryzysowego mówią osoby, które będą wspierać pacjentów i ich bliskich:
- Wierzę, że nasze wsparcie może zwiększyć poczucie bezpieczeństwa. Pomogę znaleźć informacje na naszej stronie i podpowiem, jak się po niej poruszać. Podpowiem też, na co zwrócić uwagę biorąc pod uwagę sytuację danego pacjenta – powiedziała Anna.
- Zależy mi, aby każdy, kto znajdzie się w trudnej sytuacji, otrzymał wsparcie dzwoniąc na naszą infolinię. Mogę pomóc w wyszukiwaniu najważniejszych informacji na temat danej choroby i jej leczenia. Informacje te są opracowane przez profesjonalistów, dlatego są rzetelne i wiarygodne – powiedziała Marzena
- W naszej infolinii chętnie wysłucham i odpowiem na najbardziej nurtujące pytania. Chcę pomóc osobom chorującym i ich bliskim w poszukiwaniu rzetelnych informacji – powiedziała Renata.
Będę po drugiej stronie telefonu, aby wysłuchać i udzielić jak najbardziej precyzyjnych informacji. Chcę towarzyszyć osobom, które doświadczają choroby, aby miały wsparcie i wiedziały, że nie są same – powiedziała Agnieszka.
Na stronie Centrum Kryzysowego pacjent i jego bliscy znajdą:
ścieżkę diagnostyki i leczenia, w postaci tekstów i materiałów video, które są przygotowywane we współpracy z ekspertami medycznymi i będą aktualizowane zgodnie z najnowszą wiedzą medyczną raz na kwartał;
listę ośrodków onkologicznych, które zapewniają najwyższe standardy diagnostyki i leczenia w danym nowotworze, tak aby pacjenci mogli trafić do placówek z największym doświadczeniem;
listę badań, które powinny zostać wykonane w trakcie diagnostyki i procesu leczenia;
wsparcie dla pacjentów i opiekunów od strony psychologicznej i socjalnej.
Polecamy także:
Braki leków w UE to problem wszystkich państw [BADANIE PGEU]
Syrop na kaszel i 300 zgonów dzieci. WHO bada sprawę
Raport: jak wdrożyć w praktyce opiekę koordynowaną w POZ
K. Łanda: Decyzja Rady Przejrzystości AOTMiT jest słuszna
Niemcy: minister zdrowia tłumaczy się z komunikacyjnej wpadki
magdalena.kopystynska@cowzdrowiu.pl