Autor : Anna Rokicińska
2021-09-09 12:56
Czy można stracić dostęp do swojego tzw. paszportu COVID – owego? Chodzi o unijny certyfikat potwierdzający, ze dana osoba jest w pełni zaszczepiona. Okazuje się, że można. Jeden z takich przypadków wpłynął właśnie do Rzecznika Praw Obywatelskich Marcina Wiącka. Jak to jest możliwe?
Otóż tego rodzaju kłopoty mogą spotkać osoby, które zmienią nr PESEL. Warto tu zaznaczyć, że nie jest to częste zjawisko. Numer ten zawiera dwie istotne informacje: datę urodzenia oraz płeć obywatela. PESEL może być zmieniony na wniosek obywatela w następujących sytuacjach:
jeśli zmienia się datę urodzenia,
w przypadku podania błędnych informacji przy nadaniu numeru PESEL (jeśli urzędnik mógł zostać wprowadzony w błąd, co do tożsamości danej osoby),
jeśli urzędnik pomylił się podczas wprowadzania danych do systemu (podał błędną datę urodzenia lub płeć),
jeśli doszło do zmiany płci.
Jeśli zmiana numeru PESEL jest związana z powstaniem nowego aktu urodzenia (na przykład w wyniku adoptowania dziecka), nowy numer PESEL zostanie nadany z urzędu.
Co się dzieje wtedy z paszportem COVID-owym?
Jak wynika z informacji RPO, po zmianie nr PESEL traci się do paszportu dostęp. Poskarżyła się na to rzecznikowi pani Izabela, a ten w jej sprawie napisał do Ministerstwa Zdrowia. Obywatelka poprosiła o pomoc w odzyskaniu certyfikatu. Uzyskała go w czerwcu, gdy miała jeszcze poprzedni PESEL. Numer ten potem został zmieniony i zaktualizowany we wszystkich systemach. Po tym jej certyfikat szczepienia przestał być widoczny w aplikacji Indywidualne Konto Pacjenta. W Centrum e-Zdrowia dostała informację o braku zgody na przepisanie danych pacjenta ze starego numeru PESEL na nowy.
W sierpniu 2021 r. RPO wystąpił w tej sprawie do dyrektora Centrum e-Zdrowia. To ono jest administratorem systemu gromadzącego informacje o szczepieniach, odpowiada też za wydawanie Unijnego Certyfikatu Cyfrowego COVID w Polsce.
Co o tym sądzi RPO?
W ocenie Rzecznika, zgłoszenie obywatela legitymującego się nowym numerem identyfikacyjnym, dotyczące utraty dostępu do dokumentacji medycznej, powinno zostać rozpatrzone z uwzględnieniem rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczących unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID oraz ochrony danych osobowych. Centrum e-Zdrowia powinno zatem wydać nowy unijny certyfikat cyfrowy COVID z aktualnymi danymi osobowymi zgłaszającego.
Czy certyfikat zostanie przepisany?
W odpowiedzi na pismo RPO, dyrektor Departamentu Wdrożeń Systemu e-Zdrowia wyjaśnił, że Centrum nie ma obecnie możliwości przepisania dokumentacji medycznej dotyczącej szczepień z poprzedniego na nowo nadany numer PESEL. W związku z tym problem skierowano do Ministerstwa Zdrowia. Dlatego teraz RPO pyta Michała Dzięgielewskiego, dyrektora Departamentu Lecznictwa MZ, jak resort zamierza rozwiązać problem braku dostępu osób, którym zmieniono numer PESEL, do unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID. Sprawa pozostaje w toku.
Polecamy także:
Co może wstrzymać protest zawodów medycznych?
Epidemia powstrzymała inne choroby zakaźne?