Autor : Aleksandra Mroczek
2020-11-03 14:04
Nowa rzeczywistość, w której się znaleźliśmy od marca ciągle nas zaskakuje. Odnalezienie się w obecnych realiach dodatkowo utrudniają nieustanne zmiany prawne, za którymi trudno jest czasami nadążyć. Na najczęściej zadawane przez pacjentów pytania odpowiada Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
Potrzebuję porady lekarza rodzinnego. Chcę się umówić na teleporadę, ale nie mogę się dodzwonić do przychodni. Co mam zrobić?
Obecnie, kiedy nie rejestrujemy się do lekarza osobiście, podstawową formą kontaktu jest kontakt telefoniczny. Przychodnie powinny podjąć stosowne działania organizacyjne, aby sprostać zwiększonym potrzebom pacjentów w tym zakresie. W przypadku trudności w dodzwonieniu się do przychodni możesz skorzystać z innych form kontaktu – sprawdź, czy przychodnia umożliwia rejestrację przez formularz kontaktowy na stronie internetowej. Możesz także napisać do swojej przychodni maila – jest to również pełnoprawny sposób rejestracji do lekarza. Napisz, że nie możesz się dodzwonić i prosisz o wyznaczenie terminu wizyty. Jeżeli żaden sposób nie okaże się skuteczny lub gdy nie masz możliwości skontaktowania się z placówką medyczną inaczej niż telefonicznie koniecznie zgłoś to do Rzecznika Praw Pacjenta. Zadzwoń na nr 800 190 590.
Pamiętaj również, że możesz umówić się na e-wizytę do innego lekarza POZ za pomocą portalu pacjent.gov.pl (w przypadkach innych niż koronawirus). W tym celu wypełnij zamieszczony formularz i poczekaj na wiadomość. Dowiesz się z niej, jak połączyć się z lekarzem za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon.
Po godzinie 18.00 do 8.00 rano dnia następnego (całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy) możesz skorzystać z opieki lekarskiej i pielęgniarskiej w ramach tzw. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej są bezpłatne i udzielane bez skierowania w dowolnym punkcie udzielającym tych świadczeń. Listę placówek znajdziesz na stronie NFZ.
W przypadku nagłego pogorszenia się stanu zdrowia możesz skorzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w izbach przyjęć i szpitalnych oddziałach ratunkowych (SOR-ach).
Mam zlecenie na test na obecność koronawirusa. W punkcie, do którego mam najbliżej jest duża kolejka. Czy mogę udać się do innego, czy obowiązuje rejonizacja?
Nie ma rejonizacji do pobierania wymazów. Pacjent może się udać do tego punktu, który sam wybierze. Tutaj znajduje się wykaz mobilnych punktów pobrań oraz specjalna mapa, na której zaznaczono lokalizację wszystkich miejsc pobrań, wraz z numerami telefonów oraz godzinami przyjęć. Wykaz aktualizowany jest codziennie, ponieważ aby zmniejszyć kolejki, tworzone są nowe punkty.
Zachorowałem na COVID-19. Trafiłem do szpitala, lecz tam lekarz stwierdził, że mam dochodzić do zdrowia w domu. Czy to zgodne z prawem?
Tak, pacjent zakażony wirusem SARS-CoV-2, który trafi do szpitala dedykowanego leczeniu pacjentów zakażonych koronawirusem może zostać skierowany do izolacji domowej. Lekarz tego szpitala ocenia stanu zdrowia pacjenta, i jeśli nie stwierdzi potrzeby hospitalizacji może skierować pacjenta do izolacji domowej. Hospitalizowane są jedynie osoby przechodzące zakażenie w sposób ciężki oraz zagrażający ich życiu lub zdrowiu. Lekarz powinien przekazać pacjentowi powody takiej decyzji oraz zalecenia co do dalszego postępowania.
W przypadku pogorszenia stanu zdrowia w trakcie izolacji domowej niezwłocznie skontaktuj się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej.
Gdzie jeszcze poza Internetowym Kontem Pacjenta mogę sprawdzić wynik testu na obecność koronawirusa?
Informację o wyniku wykonanego badania na obecność koronawirusa poza pacjentem otrzyma także placówka medyczna, której lekarz zlecił wykonanie tego badania. Placówka sama powinna poinformować pacjenta o wyniku badania, a przekazanie takiej informacji może odbyć się przez telefon. Jeśli przychodnia nie kontaktuje się z Tobą spróbuj zadzwonić samodzielnie. W przypadku problemów w tym zakresie zadzwoń do Rzecznika Praw Pacjenta pod nr 800 190 590.
Czy w sytuacji skierowania mnie na izolację w związku z zakażeniem koronawirusem mogę gdzieś uzyskać zaświadczenie, które to potwierdzi?
Tak, informacja o izolacji lub kwarantannie jest dostępna w Internetowym Koncie Pacjenta. Możesz z tej informacji utworzyć dokument elektroniczny (z podpisem elektronicznym), który przekażesz przykładowo swojemu pracodawcy. Szczegóły w tym zakresie znajdziesz tutaj, wraz z informacją jak możesz zalogować się do swojego Internetowego Konta Pacjenta.
Czy przychodnia może nie respektować e-skierowania? Twierdzi, że nie ma jeszcze platformy.
Obowiązek realizacji e-skierowań wejdzie w życie 8 stycznia 2021 r. Od tego dnia wszystkie skierowania będą wystawiane w postaci elektronicznej i wszystkie placówki medyczne będą musiały je respektować. Do tego czasu wydruk informacyjny e-skierowania opatrzony podpisem osoby wystawiającej go, jest równoważny z papierowym skierowaniem. Na jego podstawie pacjent może zapisać się do specjalisty zarówno w placówce obsługującej e-skierowania jak i w każdej placówce innej, która jeszcze nie obsługuje e-skierowań. Obecnie (z powodu epidemii) nie musisz dostarczać do przychodni oryginału skierowania w ciągu 14 dni od zapisu. Możesz je przekazać w dniu wizyty u lekarza.
Nie mogę się dodzwonić do swojego lekarza rodzinnego. Usłyszałam od kogoś, aby udać się na szpitalny oddział ratunkowy i tam otrzymam pomoc. Czy to dobre rozwiązanie?
Szpitalne oddziały ratunkowe są jednostkami systemu ratownictwa medycznego. Ich celem jest ratowanie ludzkiego zdrowia i życia. Jeśli nagle pojawiły się u Ciebie problemy ze zdrowiem, lecz jednocześnie nie jest to stan, który zagraża Twojemu zdrowiu lub życiu, nie zgłaszaj się na szpitalny oddział ratunkowy. Personel tych oddziałów musi być w stałej gotowości do przyjęcia pacjentów w stanie ciężkim. W przypadku problemów w kontakcie z placówką podstawowej opieki zdrowotnej skontaktuj się Rzecznikiem Praw Pacjenta, dzwoniąc na Telefoniczną Informację Pacjenta pod bezpłatny nr 800 190 590 lub korzystając z czatu (tutaj).
Pamiętaj także, że dwa razy w roku możesz bezpłatnie zmienić swojego lekarza rodzinnego (POZ). Natomiast po godzinie 18.00 do 8.00 rano w dni powszednie oraz całodobowo w dni wolne od pracy możesz skorzystać z Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej. Wykaz placówek podstawowej opieki zdrowotnej, do których możesz się zapisać, a także przychodni realizujących świadczenia z zakresu Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej znajdziesz tutaj.
9. Zbliża się termin szczepienia mojego dziecka. Czy lekarz może odmówić szczepienia, wskazując, że obecnie porady są udzielane w formie zdalnej, przez telefon?
Teleporady są istotnym elementem opieki medycznej w czasie epidemii. Za ich pośrednictwem nie można jednak wykonać każdej procedury medycznej. Z oczywistych względów do takich zaliczymy także zaszczepienie dziecka. Minister Zdrowia oraz Główny Inspektor Sanitarny zalecają bieżącą realizację wszystkich szczepień obowiązkowych w ramach Programu Szczepień Ochronnych u dzieci, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa przeciwepidemicznego w czasie szczepienia. Placówka ma obowiązek przyjąć dziecko i wykonać szczepienie. Szczegółowe informacje można uzyskać tutaj.
10. Czy mogę uzyskać informacje o stanie zdrowia mojego bliskiego przez telefon?
Tak. Pacjent może upoważnić dowolną osobę do informacji o jego stanie zdrowia. Tego typu oświadczenie składa się zazwyczaj przy przyjęciu do szpitala. Do formularza wpisuje się imię i nazwisko oraz numer telefonu takiej osoby. Przepisy prawa nie zabraniają przekazywania informacji przez telefon. Lekarz musi jednak zweryfikować tożsamość osoby dzwoniącej (sposób tej weryfikacji wybiera szpital) i jej upoważnienie. W sytuacji nagłej, kiedy pacjent trafił do szpitala nieprzytomny i nikogo nie upoważnił, lekarz może przekazać informacje o stanie zdrowia pacjenta osobie bliskiej (np. przedstawicielowi ustawowemu, małżonkowi, dzieciom, rodzicom, osobie pozostającej we wspólnym pożyciu). W takim przypadku osoba dzwoniąca powinna przekazać lekarzowi wiadomości niezbędne do tego, aby wykazać, że jest osobą bliską i może uzyskać informacje o pacjencie. Nie wolno z góry odmawiać prawa do uzyskania informacji w tej formie!
Źródło: gov
Czytaj więcej:
KPRM – ratownictwo medyczne przestaje funkcjonować
Lekarze PZ pomagają w pozyskaniu osocza ozdrowieńców
A. Matyja – nadal część medyków nie otrzyma dodatku COVID-owego
M. Ducki z Porozumienia Rezydentów – chaos legislacyjny