Autor : Katarzyna Lisowska
2021-05-25 11:27
NFZ uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. - Pacjenci za jej pośrednictwem zyskują dostęp do konsultacji z lekarzem, pielęgniarką bądź położną w stanach nagłego zachorowania poza godzinami pracy poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej - mówił Filip Nowak, pełniący obowiązki prezesa NFZ na briefingu dotyczącym uruchomienia platformy. Aby uzyskać pomoc, wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer - 800-137-200. To częściowo ma rozwiązać od lat ciągnące się problemy z tym, kto w nocy ma zapewnić opiekę.
Platforma pierwszego kontaktu ma pomóc rozładować kolejki na SOR-ach i izbach przyjęć. Choć teoretycznie i tak nadal działa nocna i świąteczna opieka medyczna - po utworzeniu sieci szpitali ulokowana często właśnie w szpitalach.
Skierowana jest dla osób szukających pomocy medycznej, gdy nie działają już POZ. - Bez wychodzenia z domu połączymy się bezpłatnie z wykwalifikowanym personelem medycznym TPK i uzyskamy niezbędną pomoc. Szczegółowo skonsultujemy nasze dolegliwości, będziemy mogli otrzymać e-receptę, e-skierowani lub e-zwolnienie - wyjaśniał Nowak. Jak tłumaczył, uzyskanie teleporady będzie możliwe od poniedziałku do piątku od godz. 18:00 do 8:00 rano kolejnego dnia. W soboty, niedziele i święta działać będzie całodobowo. Obsługa pacjentów będzie dostępna w w językach: polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim. - Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem poprzez platformę mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, TPK oferuje udzielanie porad przez wideoczat - podkreślał.
Jak będzie wyglądała konsultacja za pośrednictwem TPK?
Połączenie odbierze pielęgniarka lub położna, która zweryfikuje uprawnienia pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej. Zajmie się też wywiadem potrzebnym do oceny stanu zdrowia pacjenta. Jeżeli uzna na tym etapie, że nie jest konieczna konsultacja ze specjalistą, to będzie mogła wystawić e-receptę. W stanach nagłych zaś zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego lub połączy ze specjalistą. Jak podkreślił Filip Nowak, to rozwiązanie stanowi uzupełnienie istniejącego systemu. Jak informuje NFZ, jednorazowo porad będzie udzielał zespół 75 osób (lekarzy i pielegniarek), na godzinę przewidywanych jest udzielanie ok. 300 porad.
Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:
wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ)
kontakt z lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8.00 - 18.00, od poniedziałku do piątku)
- Na platformie będą pracowali profesjonaliści medyczni, którzy będą w stanie udzielić porady medycznej, będą mogli wystawić receptę, skierowanie czy zwolnienie lekarskie, więc nie trzeba będzie przemieszczać się, iść do placówki nocnej pomocy lekarskiej, tylko będzie można zadzwonić i uzyskać profesjonalną pomoc medyczną - powiedziała wiceminister zdrowia Anna Goławska. Wskazała, że jest to pierwszy etap zapowiadanego w Polskim Ładzie projektu dotyczącego rozszerzenia i usprawnienia nocnej opieki medycznej.
Czytaj też:
Zwiększenie pieniędzy na Narodową Strategię Onkologiczną. O ile?
Nie będzie zmiany stawki kapitacyjnej dla POZ
Dane MZ: tysiąc nowych zakażeń, 151 osób zmarło
Rak piersi – zmiany w programie lekowym będą, ale od 1 lipca