Autor : Anna Jackowska
2023-04-27 11:22
Możliwość pobrania odpisu elektronicznej karty zgonu zapowiada rząd. Z usługi będzie można skorzystać posiadając profil zaufany lub e-dowód.
Usługa ma być dostępna już za niecały rok w ramach prac nad projektem Cyfryzacja Miejsc Pamięci.
Odpis elektronicznej karty zgonu będzie wystawiany na podstawie karty zgonu – z tej jej części, która dotyczy pochówku. Dzięki temu dokumentowi możliwa będzie organizacja pochówku bez wizyty w urzędzie stanu cywilnego.
Każda osoba, która jest uprawniona do organizacji pochówku osoby zmarłej, przedsiębiorcy z branży pogrzebowej, właściciele cmentarza.
Aby pobrać dokument należy posiadać:
· unikalny numer identyfikujący kartę zgonu, albo
· numer PESEL osoby zmarłej i kod dostępu albo
· numer PESEL, serię i pierwszą cyfrę numeru dowodu osobistego osoby zmarłej.
Unikalny numer identyfikujący kartę zgonu to ciąg znaków, na przykład: Z/200622/1200/123456789/1234. Nadaje go i przekazuje osoba, która stwierdza zgon.
Kod dostępu to cztery ostatnie cyfry unikalnego numeru identyfikującego kartę zgonu. Kod dostępu przekazuje osoba, która stwierdza zgon. Może też przyjść w wiadomości SMS na numer podany przez osobę upoważnioną.
Usługa będzie bezpłatna. Dokument będzie dostępny od razu w usłudze online.
Odpis będzie można przekazać do zakładu pogrzebowego, który będzie zajmował się pochówkiem, do krematorium lub właściciela cmentarza, na którym ma się odbyć pochówek. Będzie można go przekazać w wersji papierowej (po wydrukowaniu) lub w formie elektronicznej.
Nie będzie trzeba jednak pobierać odpisu, aby zorganizować pochówek. Zakład pogrzebowy, krematorium czy właściciel cmentarza będą mogli samodzielnie uzyskać dostęp do tego dokumentu.
Projekt usługi można zobaczyć na stronach rządowych.
Źródło: https://www.gov.pl/web/cyfryzacjamiejscpamieci/
Czytaj też:
Zasiłek pogrzebowy będzie waloryzowany jak emerytura?