Autor : Aleksandra Kurowska
2021-03-30 17:23
Decyzją Władz Uczelni z dniem 30 marca 2021 r. prof. Janusz Moryś przestał pełnić funkcję kierownika Katedry Anatomii oraz Zakładu Anatomii i Neurobiologii Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Decyzja o odwołaniu Profesora została podjęta w związku z wypowiedziami padającymi podczas spotkania odbywającego się w Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Bydgoszczy, jak również dostrzeganymi przez Władze Uczelni potrzebami zmian w jednostce - poinformowano.
O tym, że na uczelniach medycznych dochodzi do różnych nieprawidłowości mówiło się od lat, ale w ostatnim czasie temat przebił się szerzej m.in. do mediów.
W zeszłym roku kilka razy opisywaliśmy doniesienia dotyczące ŚUM. Śląsk żył kolejnymi doniesieniami o mobbingu, seksizmie i molestowaniu na tamtejszej uczelni medycznej.
Ale i na innych uczelniach studenci zaczęli ujawniać problemy.
Prof. Janusz Moryś i inni wykładowcy dzielili się spostrzeżeniami na temat zbyt wysokiej zdawalności studentów w formie zdalnej, co zostało nagrane, ponieważ nie wyłączyli mikrofonu.
Na nagraniu profesor mówił m.in. o "funduszu Morysia". Miałyby to być pieniądze, które gdańska uczelnia otrzymuje od studentów, którzy powtarzają rok.
Po tym jak sprawą zainteresowała się m.in. Interia - zaczęły wypływać kolejne informacje stawiające działalność dydaktyczną profesora w niekorzystnym świetle.
Interia w tekstach pisała o atakach paniki, nieustannym stresie, a nawet o próbach samobójczych wśród studentów. Zestawiła też informacje z różnych uczelni o odsetku osób "oblewających" anatomię. Zwykle było to kilku na kilkuset studentów rocznie. Na GUM-ed zaś w ubiegłym roku anatomię oblało 132 na 600 studentów (22 proc.). Rok wcześniej 207 z 661 (31 proc.), a dwa lata temu 214 z 649 studentów nie zaliczyło tego przedmiotu (33 proc.). Więcej tutaj
W przekazanej przez uczelnię informacji stwierdzono, że:
Dogłębne wyjaśnienie sytuacji i podjęcie dalszych zdecydowanych działań, w tym ogólnouczelnianych zarekomendował Senat GUMed na posiedzeniu w dniu 29 marca br. Przedstawiciele tego organu kolegialnego – nauczyciele akademiccy, pracownicy niebędący nauczycielami, jak również studenci uznali je za priorytetowe, przyjmując stosowną uchwałę w tym zakresie niemal jednogłośnie.
We współpracy z Uczelnianym Samorządem Studenckim oraz pracownikami Zakładu Anatomii i Neurobiologii Władze Uczelni podjęły szereg działań zmierzających ku poprawie sytuacji we wspomnianej jednostce. Zainicjowano również prace nad przygotowaniem zmian na poziomie Wydziałów i Uczelni, pozwalających na lepszą komunikację i szybszą identyfikację nieprawidłowości. Naszym celem jest ustanowienie i wdrożenie nowego standardu oraz wzorcowych praktyk postępowania w budowaniu relacji student – wykładowca, a także w innych obszarach działalności Uczelni.
Wszystkie działania podejmowane są w celu stworzenia członkom społeczności akademickiej przyjaznych i właściwych warunków do nauki, pracy i doskonalenia się na każdym etapie. To również warunek konieczny dla dalszego rozwoju Uczelni i budowania jej silnej pozycji.
Wdrożenie nowego standardu postępowania
We współpracy z Uczelnianym Samorządem Studenckim oraz zespołem Zakładu Anatomii i Neurobiologii Władze Uczelni podjęły szereg działań zmierzających ku bieżącej poprawie sytuacji w Zakładzie. Zainicjowano prace nad przygotowaniem zmian systemowych na poziomie Wydziałów i Uczelni, pozwalających na lepszą komunikację i szybszą identyfikację nieprawidłowości. Naszym celem jest ustanowienie i wdrożenie nowego standardu oraz wzorcowych praktyk postępowania w budowaniu relacji student – wykładowca, a także w innych obszarach działalności Uczelni.
Do najważniejszych inicjatyw należą:
1. Powołanie na każdym Wydziale Rzecznika zaufania studentów i doktorantów – kandydatury wskazali studenci.
2. Wprowadzenie niezbędnych modyfikacji do systemu ankietowego, w tym także przegląd procedur oraz wzmocnienie nadzoru nad analizą ocen, w tym analizą ocen kierowników.
3. Wzmocnienie nadzoru nad analizą przyczyn niezdawalności w określonych przedmiotach.
4. Przegląd i modyfikacja zakresów obowiązków oraz odpowiedzialności jednostek zaangażowanych w sygnalizowanie i analizowanie nieprawidłowości w procesie prowadzenia i zaliczania zajęć.
5. Uruchomienie programu szkoleń z kompetencji miękkich dla nauczycieli akademickich, w tym w zakresie właściwego kształtowania relacji ze studentami.
6. Szkolenia dla nauczycieli i studentów w obszarze nauczania zdalnego i prawidłowości weryfikacji efektów uczenia się.
7. Szkolenia dla studentów i doktorantów z zakresu ich praw i obowiązków.
8. Przegląd Kodeksu Etyki, uruchomienie prac komisji etyki i dobrych praktyk, ocena jego aktualności, wnioski i rekomendacje na przyszłość.
Współpraca ze studentami
Zainicjowano szereg spotkań z USS i szerokim gronem studentów, które odbywały się od 18 marca br. Prowadzone rozmowy reprezentantów studentów I rocznika z kadrą i władzami dziekańskimi służą wypracowaniu bieżących rozwiązań poprawiających sposób prowadzenia i zaliczania przedmiotu Anatomia.
Zwiększono dostępność do konsultacji psychiatrycznych i psychologicznych dla studentów GUMed.
Wszystkie powyższe działania podejmujemy, aby w atmosferze partnerskiej współpracy i otwartego dialogu wypracować możliwie najlepsze rozwiązania, służące całej społeczności naszego Uniwersytetu.
Podjęte działania wyjaśniające
Na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Rektor polecił Rzecznikowi dyscyplinarnemu dla nauczycieli akademickich Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego rozpoczęcie prowadzenia sprawy w celu ustalenia czy zachowanie prof. Janusza Morysia stanowi przewinienie dyscyplinarne, tj. czyn uchybiający obowiązkom lub godności zawodu nauczyciela akademickiego.
Profesor Janusz Moryś złożył 5 marca br. rezygnację z pełnienia funkcji kierownika przedmiotu Anatomia z elementami neurobiologii do czasu rozstrzygnięcia postępowania dyscyplinarnego. Rektor powołał na pełniącego obowiązki kierownika przedmiotu dr. hab. Adama Kosińskiego, kierownika Zakładu Anatomii Klinicznej.
Niezależnie od postępowania dyscyplinarnego Rektor GUMed powołał komisję ds. analizy sposobu weryfikacji uzyskiwania efektów uczenia się w ramach przedmiotu Anatomia z elementami neurobiologii. Do jej zadań należy wnikliwe zbadanie sposobu oceny efektów uczenia się osiąganych przez studentów polsko- i anglojęzycznych. W skład Komisji wchodzą zarówno nauczyciele akademiccy, jak i przedstawiciele studentów, w tym również English Division. Przewodniczącą Komisji jest prof. Renata J. Ochocka, w przeszłości członek Polskiej Komisji Akredytacyjnej, osoba niezwiązana z jednostką zaangażowaną w nauczanie przedmiotu.
Stosowne wyjaśnienia przedłożono Ministrowi Edukacji i Nauki, jak również Ministrowi Zdrowia. Władze GUMed pozostają w bezpośrednim kontakcie z konsulatami i ambasadami akredytowanymi w Polsce, jak również rekruterami zagranicznymi, wpierającymi od lat nasze starania o przyjęcie jak najlepszych studentów zagranicznych. Celem wyjaśnienia zaistniałej sytuacji i przedstawienia podjętych działań 16 marca br. odbyło się spotkanie z Ambasadorem Królestwa Norwegii w Polsce.
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl