Autor : Agata Szczepańska
2023-05-31 12:45
W jakiej sytuacji można wezwać lekarza do domu? Czy do każdego specjalisty potrzebne jest skierowanie? Czym jest i kto wystawia kartę DiLO? Kto jest uprawniony do wystawienia karty zgonu? Co obejmuje transport sanitarny i czym jest transport daleki? Kiedy można zastosować przymus bezpośredni? Czym jest lek generyczny? To tylko część pytań, na które odpowiada Nawigator Pacjenta.
Nawigator Pacjenta to przewodnik po systemie ochrony zdrowia przygotowany przez Rzecznika Praw Pacjenta we współpracy z Polskim Towarzystwem Medycyny Rodzinnej.
Jest to publikacja w formie pytań i odpowiedzi, która pokazuje czytelnikom, jak poruszać się w meandrach naszego systemu. Zadaniem poradnika jest przede wszystkim ułatwienie pacjentowi szybkiego i efektywnego uzyskania pomocy, ale także pokazanie mu praw i możliwości, jakie daje system ochrony zdrowia.
- Mam nadzieję, że pacjenci wyposażeni w odpowiedni zasób informacji będą czuć się bardziej komfortowo, korzystając z usług medycznych. To publikacja przydatna również pracownikom ochrony zdrowia, gdyż stanowi materiał uzupełniający wiedzę oraz wiarygodne źródło aktualnych informacji – powiedział Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta podczas konferencji, na której zaprezentowano przewodnik.
Jest on dostępny do pobrania na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta.
Publikacja ma odpowiadać na potrzeby pacjentów, a wyboru zagadnień dokonano m.in. na podstawie analizy zgłoszeń i pytań kierowanych do Biura Rzecznika Praw Pacjenta. W prosty i zrozumiały sposób wyjaśnia skomplikowane zagadnienia, które często stanowią problem dla pacjentów poszukujących drogi do szybkiego otrzymania pomocy medycznej i skutecznego leczenia. Nawigator opracowało grono lekarzy rodzinnych, pracujących w POZ oraz eksperci Rzecznika Praw Pacjenta.
- Nawigator uwzględnia różne życiowe sytuacje, w których potrzebujemy pomocy medycznej. To są dość podstawowe informacje, w dużej mierze takie, które można znaleźć na stronach NFZ, ale „przefiltrowane” przez wiedzę kilkunastu lekarzy pracujących przy opracowaniu tej publikacji. Traktujemy to jako element edukacji pacjentów – podkreśliła prof. Agnieszka Mastalerz- Migas, konsultant krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej, która była redaktorem merytorycznym Nawigatora.
Rzeczywiście, w poradniku można znaleźć porady, jak przygotować się na przyjście na świat dziecka, ale także, co zrobić w razie śmierci bliskiej osoby, poważnej choroby, pobytu w szpitalu.
Nawigator jest podzielony na rozdziały tematyczne, ułatwiające szybkie dotarcie bezpośrednio do interesującego zagadnienia. To między innymi:
podstawowa opieka zdrowotna,
teleporady,
opieka koordynowana,
poradnie specjalistyczne,
leczenie szpitalne,
badania profilaktyczne.
Publikacja wskazuje również, w jakich sytuacjach udać się na SOR, a kiedy wezwać na pomoc zespół ratownictwa medycznego. Nie brakuje także rozdziałów poświęconych opiece psychiatrycznej i hospicyjnej, pediatrii czy opiece nad ciężarną pacjentką. Nawigator wyjaśnia także m.in. zasady refundacji leków oraz wyrobów medycznych, otrzymania zwolnienia lekarskiego oraz prawa do opieki nad dzieckiem lub innym członkiem rodziny. Odpowiada także na pytania odnośnie zasad działania transportu sanitarnego i zaświadczeń lekarskich oraz opieki hospicyjnej.
- Nawigator w czytelny sposób wyjaśnia zawiłości systemu i dostarcza wiedzy o prawach pacjenta czy możliwościach uzyskania pomocy w procesie leczenia na różnych jego etapach. Szerokie grono ekspertów – praktyków, zaangażowanych w opracowanie treści, gwarantuje rzetelność informacji i daje pewność praktycznego charakteru informacji zawartych w poradniku - powiedziała Magdalena Kołodziej Prezes Fundacji My Pacjenci.
- Chcemy systematycznie rozbudowywać i uaktualniać Nawigator, tak aby cały czas był źródłem rzetelnej wiedzy podanej w przyjaznej formie – podkreślił Bartłomiej Chmielowiec.
Jakub Gołab z Biura RPP zaznaczył, że twórcom poradnika zależało, by był napisany przystępnym językiem. – Ilu pacjentów rozumie takie pojęcia jak „świadczeniodawca”, „świadczeniobiorca”, „podmiot leczniczy”, jakim posługuje się NFZ? Tu mamy proste określenia – wskazał. Jak dodał Jakub Adamski, dyrektor Departamentu Współpracy w Biurze RPP, przełożenie tego, co jest zapisane w przepisach, na ten prosty język okazało się wcale nie takie proste. – Nawet w gronie ekspertów nie było łatwo ustalić, jak powinny wyglądać odpowiedzi na niektóre pytania – przyznał. – Jest to początek pewnego projektu. Prace trwały rok. Nie jesteśmy w stanie od razu zebrać i opracować całego materiału – zastrzegł.
Dlatego należy spodziewać się kolejnych, zaktualizowanych wersji poradnika.
Polecamy także:
Jak uzyskać dostęp do Internetowego Konta Pacjenta dziecka
POZ musi zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny
Kolejna skarga nadzwyczajna Rzecznika Praw Pacjenta. Czego dotyczy?
A. Mastalerz-Migas: ruszamy z portalem o opiece koordynowanej
Zastępczyni redaktor naczelnej; specjalizuje się w tematach związanych z prawem medycznym i procesem legislacyjnym, szczególnie zainteresowana psychiatrią. Wcześniej dziennikarka i redaktorka w Dzienniku Gazecie Prawnej oraz Polskiej Agencji Prasowej. Kontakt: agata.szczepanska@cowzdrowiu.pl