Autor : Anna Rokicińska
2020-12-17 08:54
Dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej to najczęściej zgłaszany w listopadzie problem Rzecznikowi Praw Pacjenta. Aż 67 proc. Problemów zgłaszanych przez pacjentów dotyczy właśnie dostępu do świadczeń.
Całkowita liczba zgłoszeń kierowanych na Telefoniczną Informację Pacjenta – wyniosła ponad 100 000. W listopadzie RPP odebrał 11177 sygnałów. Nadal utrzymuje się tendencja zwiększonej liczby sygnałów zaobserwowana w październiku b.r. Liczby te uwzględniają nie tylko sygnały związane z poszczególnymi rodzajami świadczeń ale również problemy zgłaszane przez pacjentów w trakcie trwania epidemii, np. dotyczące kwarantanny czy szczepień. Poniżej wykres przedstawiający liczbę rozmów telefonicznych w przedziale styczeń–listopad w latach 2019/2020 – ogółem.
Dostępność świadczeń największym problemem
Jak informuje RPP, listopad był miesiącem w którym, w dalszym ciągu odnotowywane były problemy związane z dostępnością do leczenia. Ważnym aspektem tego zagadnienia są ciągle zgłaszane sygnały o odwoływanych zaplanowanych wizytach, zabiegach czy procedurach medycznych i trybie leczenia. „O ile dotychczas pacjenci okazywali zrozumienie dla tego zjawiska w związku z sytuacją epidemiologiczną, o tyle zaczynają nasilać się sygnały wyrażające chęć wznowienia leczenia i związane z tym problemy, z ustalaniem terminów” - czytamy w komunikacie.
Według danych RPP, zagadnienia związane z naruszaniem prawa do świadczeń zdrowotnych stanowi przeważającą liczbę zgłoszeń - 67%, prawo dostępu do dokumentacji medycznej - 8%, dostępu do informacji o przebiegu leczenia - 5%, kwestie związane z ochroną zdrowia psychicznego - 3%, oraz poszanowania życia rodzinnego i prywatnego - 2%.
Źródło: RPP
Polecamy także:
Leki: podsumowanie zmian z projektu nowej listy refundacyjnej
Prof. P. Chłosta m.in. o kompleksowej opiece w uroonkologii
Ratownicy medyczni – na razie nielicznym osobom wypłacono dodatki