Autor : Anna Rokicińska
2021-01-08 09:03
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zwróciło się do ministra zdrowia Adama Niedzielskiego o odroczenie wejścia w życie zaleceń dotyczących standardu rachunku kosztów u świadczeniodawców. Prezydium wnosi również o przedstawienie sposobu zabezpieczenia i przekazania dodatkowych pieniędzy świadczeniodawcom na pokrycie wydatków związanych z rozbudową systemów informatycznych i infrastruktury oraz zatrudnienie dodatkowego personelu administracyjnego i medycznego.
Obowiązek taki nałożyło na świadczeniodawców rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 października 2020 r. w sprawie zaleceń dotyczących standardu rachunku kosztów u świadczeniodawców (Dz.U. z 2020 r. poz. 2045). Z przedstawionych samorządowi lekarskiemu informacji wynika, że rachunek kosztów nie może prawidłowo działać od 1 stycznia 2021. O odroczenie takie apelowały m.in. szpitale powiatowe oraz Pracodawcy RP, wskazując że nowe wytyczne nie tylko wymagają wiele dodatkowej pracy i to w czasie pandemii, ale zawierają też wiele wymogów wątpliwych pod względem merytorycznym, które trzeba byłoby zmienić
Na jakie sprawy zwraca uwagę samorząd lekarski w sprawie standardu rachunku kosztów?
Prezydium NRL podnosi, że nie przeszkolono wszystkich podmiotów, które mają obowiązek wdrożyć nowy rachunek kosztów. Samorząd podkreśla, że na spotkaniu 7 października 2020 r. Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji zobowiązała się do wizyt w podmiotach, a zobowiązanie to nie zostało dotrzymane. Dodatkowo mimo zapewnień, firmy informatyczne nie są przygotowane do wdrożenia wszystkich zapisów rozporządzenia. Dla rozwiązania wybranych problemów muszą wdrożyć plany produkcyjne w związku z czym prace mogą się rozpocząć najwcześniej w II półroczu 2021 r. Ponadto samorząd podnosi, że implementacja nowego systemu ewidencji czyli nowego planu kont w zespole 4 (koszty rodzajowe) i nowego planu koszt w zespole 5 (koszty według ośrodków powstawania kosztów) wymagają nie tylko wpisania ich do systemu finansowo-księgowego, ale również przemodelowania wszystkich systemów transakcyjnych tj. w szczególności: kartotek środków trwałych, kartotek produktów leczniczych w systemie aptecznym, kartotek materiałów w systemie magazynowym, kartotek pracowników, kartotek składników wynagrodzeń czy kluczy podziałowych. W następstwie musi nastąpić zmiana wszystkich schematów księgowań. Czynności te muszą zostać poprzedzone pracą koncepcyjną i opracowaniem całego procesu, a to wymaga czasu. Według Prezydium wdrożenie metody kalkulacji kosztów wytworzenia według kosztów rzeczywistych wymaga dodatkowego oprogramowania, który trzeba kupić. Nie przewidziano na to środków, a te, posiadane przez podmioty są niewystarczające. Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji zakłada, że najlepszym sposobem ewidencji zużycia i kosztów materiałów jest wydanie na pacjenta z apteczki oddziałowej. Znaczna część podmiotów nie dysponuje odpowiednim oprogramowaniem, które dopiero muszą zakupić i wdrożyć. Dodatkowo szczegółowo zdefiniowany plan kont w zespole 4 uniemożliwia dostosowanie ewidencji do sytuacji, które wystąpiły niespodziewanie. W szczególności niemożliwe jest utworzenie konta rodzajowego na poziomie II - dodatki COVID. Brak takiej możliwości nie tylko utrudnia prezentację danych na potrzeby zarządzania, ale w przyszłości będzie zaburzać proces taryfikacji. Samorząd podnosi, że odpowiedniego czasu wymaga również zdefiniowanie i wycena kosztów normatywnych procedur. Podnosi, że zwiększenie zakresu ewidencji danych medycznych i liczby operacji finansowych wymaga zatrudnienia dodatkowego personelu. Wiele małych podmiotów będzie musiało stworzyć działy księgowości, ponieważ obsługujące je firmy nie będą w stanie sprostać wymaganiom rozporządzenia.
O co wnioskuje Prezydium NRL w związku ze standardem rachunku kosztów?
Prezydium wnosi o zmianę zapisów dotyczących terminu wejścia w życie rozporządzenia, tak aby pracownicy ponad 7,5 tysiąca podmiotów, których zagadnienie dotyczy, zostali przeszkoleni, a firmy informatyczne mogły dostosować swoje oprogramowanie. Domaga się także przedstawienia sposobu zabezpieczenia i przekazania dodatkowych środków finansowych świadczeniodawcom na pokrycie wydatków koniecznych dla realizacji przedmiotowego zadania, tj. rozbudowę systemów informatycznych i infrastruktury oraz zatrudnienie dodatkowego personelu administracyjnego i medycznego. Według Prezydium NRL z przedstawionych samorządowi lekarskiemu informacji wynika, że rachunek kosztów nie może prawidłowo działać od 1 stycznia 2021. Od tej daty w najlepszym wypadku może rozpocząć się proces wdrażania. Podmioty, które nie mają rachunku kosztów, potrzebują na wdrożenie tego procesu około 2 lat. W przypadku podmiotów, które mają już obecnie rachunek kosztów, dostosowanie do wymogów rozporządzenia będzie trwało przynajmniej rok. Nawet w treści rozporządzenia stwierdzono, że normatywy należy ustalić w oparciu o obserwację w dłuższym okresie czasu.
Źródło: NIL
Polecamy także:
Onkologia: w grudniu wydano więcej kart DiLO niż rok wcześniej
Pielęgniarz z Katowic z międzynarodową nagrodą Królowej Szwecji
Kolejne dziecko otrzymało CAR-T cells w Przylądku Nadziei
Ilu lekarzy, ratowników i diagnostów, a ile pielęgniarek ma COVID?