Autor : Katarzyna Lisowska
2021-03-15 20:05
Nie ma możliwości poprawienia sytuacji w ochronie zdrowia bez podniesienia nakładów publicznych. Dlatego Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE) oraz Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) proponują wzrost składki zdrowotnej o 0,25 pkt proc. rocznie przez 4 kolejne lata, finansowane po stronie pracodawcy oraz wprowadzenie pracowniczych planów zdrowotnych (PPZ).
Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej oraz Federacja Przedsiębiorców Polskich proponują pakiet da ratowania zdrowia Polaków. Pakiet obejmuje zwiększenie nakładów dzięki niewielkiemu wzrostowi składki zdrowotnej oraz wprowadzenie Pracowniczych Planów Zdrowotnych.
Co ma nie tylko zapewnić uzyskanie nakładów na ochronę zdrowia w wysokości 6 proc. PKB, a nawet przekroczenie tych założeń Twórcy pakietu przekonują, że
Zwiększenie nakładów na ochronę zdrowia ma olbrzymie znaczenie, ponieważ rośnie dług zdrowotny, nowe wyzwania wymagają nowych technologii, potrzeby wynikające z pandemii są ogromne, a ponadto rośnie presja płacowa zawodów medycznych. CALPE proponuje stopniowe, podwyższanie składki zdrowotnej o 0,25 pkt proc. rocznie przez okres 4 kolejnych lat, finansowane po stronie pracodawcy. Każda taka podwyżka zwiększy wpływy do NFZ o ok. 2,7 mld zł rocznie (0,11 proc PKB), realizując blisko połowę wymaganego wzrostu finansowania ochrony zdrowia. W odniesieniu do pracownika otrzymującego najniższe wynagrodzenie, podwyżka składki zdrowotnej o 0,25 pkt proc. przekładałaby się na wzrost kosztów pracy jedynie o 6 zł, a na poziomie średniej płacy – 12 zł.
Dla porównania, wzrost kosztów zatrudniania pracownika zarabiającego przeciętne wynagrodzenie w pandemicznym 2020 r. wyniósł ponad 293 zł miesięcznie. - Walka z COVID-19 przyczyniła się do wzrostu wydatków na ochronę zdrowia, jednak ma on charakter przejściowy. W 2021 r. zgodnie z ustawą budżetową i planem finansowym NFZ, poziom nakładów zrówna się z minimum wymaganym przez Ustawę 6 proc. W celu wypełnienia wymogów ustawowych, od 2021 r. tempo wzrostu nakładów na ochronę zdrowia musi znacząco przyspieszyć w stosunku do dotychczasowych wyników – rosnąc o 0,25-0,27 proc. PKB rocznie aż do 2024 r. Aby osiągnąć trwałe zwiększenie nakładów na zdrowie w kolejnych latach, konieczne jest wzmocnienie stałych mechanizmów jej finansowania – realizacja "Ustawy 6 proc." nie powinna opierać się wyłącznie na doraźnych dotacjach budżetowych – podkreśla Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP), prezes Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE).
W poniedziałek (15 marca) o możliwościach zwiększenia nakładów na ochronę zdrowia Federacja Przedsiębiorców Polskich dyskutowała z przedstawicielami klubów parlamentarnych. W trakcie spotkania wskazywano, że ubiegłym roku w 2020 r. odnotowano 256 mln dni absencji chorobowych, co kosztowało pracodawców 8,4 mld zł. Z wyliczeń FPP wynika, że straty z powodu wartości dodanej sięgają 87 mld. W trakcie spotkania Łukasz Kozłowski ( FPP) przekonywał, tak potrzebne podwyższenie nakładów na ochronę zdrowia możena osiągnąć jedynie poprzez systemowe działania.
Jak zwiększyć budżet ochrony zdrowia?
Przedsiębiorsy proponują stworzenie powszechnego, dobrowolnego systemu dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych w formie Pracowniczych Planów Zdrowotnych oraz Indywidualnych Planów Zdrowotnych (PPZ) pozwoliłoby na finansowanie działań w zakresie profilaktyki i leczenia chorób nowotworowych oraz kardiologicznych. PPZ byłyby prowadzone przez towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, co dodatkowo zabezpieczałoby interes uczestników systemu. Bazowy zakres ubezpieczenia w ramach PPZ obejmowałby leczenie onkologiczne i kardiologiczne, dając dostęp do innowacyjnych terapii oraz gwarancję maksymalnego okresu oczekiwania na konsultacje u specjalistów. Istniałaby możliwość dokupienia rozszerzonego ubezpieczenia w ramach PPZ – wykraczającego poza bazowy zakres – przez uczestnika, pracodawcę lub w formule współpłacenia.
- Pracownicze Plany Zdrowotne stanowiłyby pomost pomiędzy ubezpieczeniem obowiązkowym, a ubezpieczeniami czysto prywatnymi. Ich konstrukcja (składka określona jako procent wynagrodzenia) zawiera w sobie rozwiązania solidarnościowe, a nie jedynie czysto komercyjne. System automatycznego zapisu przy zachowaniu dobrowolności systemu stwarza szanse na osiągnięcie wyższego poziomu ubezpieczonych bez podnoszenia poziomu bezwzględnie obowiązkowych obciążeń wynagrodzeń. Zachęty behawioralne w postaci bonusów za profilaktykę przyczyniają się do ograniczenia kosztów w systemie ochrony zdrowia – dodaje Marek Kowalski.
Proponowane zasady uczestnictwa w PPZ:
dobrowolne uczestnictwo z automatycznym zapisem (opt-out)
bazowa składka na PPZ wynosi 0,75 proc. podstawy wymiaru składki zdrowotnej
zachęta od państwa - ubezpieczonym partycypującym w PPZ przysługuje zwiększenie odliczenia składki zdrowotnej z 7,75 proc. do 8,00 proc. podstawy wymiaru, co w praktyce niwelowałoby efekt pierwszej podwyżki składki zdrowotnej w 2022 r.
członkowi PPZ wypłacana jest premia roczna w wysokości 100 zł w przypadku realizacji pełnego planu w zakresie profilaktyki.
Obecni na spotkaniu parlamentarzyści zwracali uwagę, że Polacy są skłonni więcej płacić na zdrowie, ale musi to być odpowiednio zorganizowane i przedstawione. Potrzebna są gwarancje, że zwiększone nakłady poprawią dostęp do świadczeń zdrowotnych oraz ich jakość. Jak zaznaczali powyżka składki powinna być szeroko konsultowana.