Autor : Maja Marklowska-Tomar
2020-06-23 17:56
- E-recepta stanowi coraz większy odsetek wystawianych recept, a 70-90 proc. porad w POZ udzielanych jest już w formie teleporady - relacjonował wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński podczas dzisiejszego (23 czerwca) webinaru "E-zdrowie - czy wchodzimy na ostatnią prostą wdrożenia?" , zorganizowanego przez Pracodawców RP pod patronatem Co w Zdrowiu.
Uczestnicy webinaru byli zgodni, że pandemia koronawirusa przyspieszyła wdrożenie wielu cyfrowych rozwiązań w ochronie zdrowia i co ważne, upowszechniła je wśród pacjentów, którzy wcześniej byli do nich nastawieni sceptycznie i wydawało się, że nie są gotowi do korzystania z nich.
Przyspieszenie cyfryzacji systemu ochrony zdrowia
Na pytanie moderującej to wirtualne spotkanie Anny Rulkiewicz, wiceprezydenta Pracodawców RP, które z cyfrowych rozwiązań sprawdziły się w czasie pandemii, a które zawiodły, wiceminister Cieszyński wśród sprawdzonych wymienił e-receptę i możliwość uzyskania teleporady, natomiast wśród tych, które - jak stwierdził - mogłyby działać lepiej, wspomniał e-skierowanie i przyznał, że brakuje jeszcze możliwości połączenia wyników badań z laboratoriów z kontem pacjenta. Wspomniał również o problemach z "pionizacją" inspekcji sanitarno-epidemiologicznej, która nie została jeszcze "ucyfrowiona". Za wcześnie natomiast, jego zdaniem, na ocenę wprowadzonych w ostatnim czasie nowych usług, takich jak e-wizyta. Z danych, którymi dysponuje MZ wynika, że pacjenci czekają na nią nie dłużej niż 15 minut (średnia wynosi 11 minut). Wspomniał również o systemie EWP (ewidencja wjazdu do Polski), stworzonym z myślą o osobach przekraczających granicę, który ewaluował do systemu gromadzącego m.in. dane dotyczące osób skierowanych przez inspekcje sanitarno-epidemiologiczną na kwarantannę oraz wyniki badań na obecność koronawirusa SARS-CoV-2.
Trwają prace nad elektronicznym kontraktowaniem świadczeń
Marcin Grabowski, dyrektor Departamentu Informatyki NFZ, przyznał, że z powodu pandemii trzeba się było przestawić na pracę zdalną i zmierzyć z ogromnym przyspieszeniem w systemie. NFZ wprowadził uproszczoną sprawozdawczość i skrócił do dwóch tygodni terminy płatności, w ciągu zaledwie 2 dni udało mu się wprowadzić elektroniczny obieg informacji. Już na początku roku Fundusz uruchomił nową funkcjonalność - podpisywanie elektronicznych kontraktów, ale nie udało mu się jeszcze wdrożyć procesu kontraktowania w formie elektronicznej.
Według Andrzeja Osucha, dyrektora ds. transformacji biznesowej w LUX MED, największym zaskoczeniem dla świadczeniodawców są nie tyle same systemy cyfrowe, ale ich użytkownicy. Fenomenalnym zjawiskiem okazała się jego zdaniem telemedycyna. - Świadczeniodawcy byli w stanie przestawić się w ciągu kilku dni na zdalną realizację porad - stwierdził, dodając, że w przypadku LUX MED teleporady stanowią 70 proc. wszystkich udzielanych porad. Lekarze, kontynuował, szybko przywykli do takiej formy, natomiast dla pacjentów ogromnym zaskoczeniem okazało się, jak dużo rzeczy można załatwić zdalnie.
Co czeka podmioty medyczne w najbliższym czasie?
W zgodnej opinii uczestników webinaru e-zdrowie faktycznie znalazło się na ostatniej prostej. Teraz trzeba jeszcze tylko dokończyć procesy, które zostały już rozpoczęte, np. wkomponować e-receptę we wszystkie pozostałe moduły elektroniczne, wdrożyć e-skierowanie i elektroniczną dokumentację medyczną. - Wznowiliśmy szkolenia i działania mające na celu wsparcie [w cyfryzacji - przyp. red] świadczeniodawców. Nikt nie został do tej pory ukarany finansowo za to, że czegoś nie zrobił na czas. Zachęcamy do podłączenia się do systemu - stwierdził Janusz Cieszyński. I przypomniał, że budżet w wysokości 100 mln zł, przewidziany w tym roku na informatyzację podmiotów leczniczych, nie został jeszcze w pełni wykorzystany. - Jesteśmy zdeterminowani, żeby wdrażać kolejne rozwiązania z zakresu e-zdrowia. Nie będziemy się upierać, jeśli okaże się, że z powodu pandemii opóźni ten proces opóźni się o 3-6 miesięcy. Mam nadzieję, że wszyscy zrozumieją, iż jest to potrzebne. Ostateczna decyzja dotycząca terminów zostanie podjęta, kiedy ogarniemy się z koronawirusem - powiedział.
NFZ i MZ nie wykluczają, że na wsparcie finansowe z puli pieniędzy przeznaczonych na informatyzację placówek medycznych będą mogły skorzystać również hospicja i przychodnie specjalistyczne. Do tej pory środki były kierowane głównie do POZ i szpitali.
Polecamy także:
Prawie 2,5 mln Polaków zalogowało się na Internetowe Konto Pacjenta
Liczba zakażonych Sars-CoV-2 to 32527, a liczba zgonów wzrosła do 1375