Autor : Anna Jackowska
2022-11-11 11:54
Wysoka gorączka i ból ucha, złamana noga, rozbita głowa lub rozcięta dłoń, wymiotujące dziecko lub zasłabnięcie osoby starszej... Potrzeba pomocy może zaistnieć w każdej chwili. Warto zapamiętać, gdzie i kiedy można tej pomocy szukać, by otrzymać ją możliwie najszybciej i bez kłopotów.
Gabinety nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej odpowiadają za podstawową pomoc medyczną wieczorami i w nocy - od poniedziałku do piątku, między godzinami 18.00 a 8.00 rano oraz w weekendy i święta. W zależności od stanu zdrowia pacjenta, konsultacja może mieć formę:
wizyty stacjonarnej w gabinecie lekarza,
teleporady,
wizyty medyka w domu chorego.
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w nocy, w dni wolne i w święta można skorzystać w razie:
nagłego zachorowania;
nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy;
gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
Pacjent może udać się po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, niezależnie od tego, gdzie mieszka, i do którego lekarza/pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) złożył swoją deklarację.
W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej, możesz skorzystać z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer 800 137 200 lub wypełnisz formularz online.
Dowiedz się więcej o Teleplatformie Pierwszego Kontaktu.
W razie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć, lub Szpitalne Oddziały Ratunkowe.
Adresy i dane kontaktowe do izb przyjęć i SOR znajdziesz na stronach Oddziałów Wojewódzkich NFZ.
W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia skorzystaj z pomocy ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112.
Przez cały czas do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta. Pod numerem 800 190 590, bezpłatnie i przez całą dobę konsultanci podpowiedzą np. gdzie znajdziesz najbliższy punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz jak skontaktować się ze szpitalem.