Autor : Anna Gumułka
2024-01-26 17:48
W wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu Donalda Tuska znalazła się nowelizacja przyjętej jeszcze przez poprzednią ekipę rządzącą ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej (KSO). Konieczność zmian - w tym przesunięcia terminu pierwszej kwalifikacji placówek na dany poziom zabezpieczenia opieki onkologicznej - ma wynikać z opóźnień, jakie miały miejsce w 2023 r. we wdrażaniu ustawy o KSO.
Krajowa Sieć Onkologiczna wprowadza nowy model organizacji i zarządzania opieką onkologiczną. Ma zapewnić każdemu pacjentowi, niezależnie od miejsca zamieszkania, kompleksową opiekę opartą o jednakowe standardy i wysoką jakość.
- Celem projektowanej ustawy jest taka zmiana ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o Krajowej Sieci Onkologicznej, która umożliwi właściwe i efektywne wdrożenie ustawy o KSO, tak by nie zagrażało to bezpieczeństwu zdrowotnemu pacjentów – czytamy w komunikacie na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Konieczne są zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji placówek na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej KSO oraz wdrażania elementów KSO tak, by dostosować rozwiązania ustawowe do etapu prac oraz możliwości wdrożenia rozwiązań określonych w ustawie o KSO. Chodzi tu przede wszystkim o centralną e-rejestrację oraz przekazywanie danych o sprawowanej opiece onkologicznej do systemu KSO.
Projektowana ustawa wprowadza zmianę w zakresie terminu przeprowadzenia pierwszej kwalifikacji na dany poziom zabezpieczenia opieki onkologicznej KSO, przesuwając go do 31 marca 2025 r. Ma to pozwolić Narodowemu Funduszowi Zdrowia na „rzetelną weryfikację podmiotów wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń opieki onkologicznej pod względem szczegółowych kryteriów warunkujących przynależność tych podmiotów do poziomu zabezpieczenia opieki onkologicznej KSO, natomiast podmiotom zapewni niezbędny czas na przygotowanie zasobów kadrowych, organizacyjnych i ustalenie zasad przepływu informacji pomiędzy nimi”.
Projektowana ustawa zakłada zmianę terminów nałożenia niektórych obowiązków związanych z przynależnością do KSO „ze względu na opóźnienia w 2023 r. we wdrażaniu ustawy o KSO”, w tym:
niewydanie z odpowiednim wyprzedzeniem rozporządzenia określającego kryteria kwalifikacji do KSO
brak gotowości systemów informatycznych związanych ze sprawozdawczością do KSO i odpowiednich przepisów ustawowych, pozwalających na prawidłowe wdrożenie tych systemów (np. regulujących przetwarzanie wrażliwych danych medycznych).
Odroczenie realizacji przepisów ustawy o KSO dotyczy obowiązków sprawozdawania danych do systemu KSO. Zgodnie z obecnymi zapisami ustawy, do 1 kwietnia 2024 r. Prezes NFZ powinien opublikować pierwszy wykaz świadczeniodawców zakwalifikowanych do KSO na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej, a placówki te od tego momentu powinny przekazywać do Systemu P1 dane na potrzeby oceny jakości sprawowanej opieki onkologicznej.
Tymczasem dane te mają być pozyskiwane ze źródeł, które nie są obecnie wskazane w ustawie o KSO lub nie są gotowe od strony technicznej. Chodzi tu o pozyskiwanie danych z elektronicznej karty diagnostyki i leczenia onkologicznego (e-DILO), oraz z NFZ (dane rozliczeniowe).
Obecne przepisy nie pozwalają na wdrożenie e-DILO (dokument ma zgodnie z przepisami postać papierową), a także przewidują węższy zakres danych, niż jest to wymagane do wyliczenia wskaźników jakości opieki onkologicznej. Ponadto, o ile prace nad e-DILO w sensie technicznym są zaawansowane w systemie P1, o tyle niezbędne jest też przeprowadzenie zmian w systemach IT NFZ oraz w systemach gabinetowych (tj. aplikacji IT wykorzystywanych przez placówki w codziennej pracy), za które odpowiadają komercyjni dostawcy IT).Tymczasem dotychczasowe doświadczenia z wdrażania e-usług wskazują, że minimalny okres czasu dla dostawców na przeprowadzenie takich prac to 6 miesięcy. Drugi ważny obszar wymagający prac informatycznych to przekazywanie przez NFZ danych rozliczeniowych do systemu P1.
Projekt zakłada też rozwiązanie innego problemu - otóż w obecnym stanie prawnym placówki niewchodzące w skład KSO nie byłyby uprawnione do realizacji opieki onkologicznej w ramach zawartej z NFZ umowy od 1 kwietnia 2024 r. W związku z koniecznością przesunięcia terminów wdrożenia KSO, w celu zapewnienia spójności ze zmienianym terminem pierwszej kwalifikacji na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej KSO, zaproponowano wejście w życie przedmiotowego rozwiązania na 1 kwietnia 2025 r.
Koordynacja leczenia chorych na raka płuca (wywiad)
Kolejnym ważnym elementem KSO wymagającym zmian prawnych i technicznych jest wdrożenie centralnej infolinii, umożliwiającej zapisanie pacjentów na świadczenia onkologiczne. W tym celu placówki należące do KSO muszą korzystać z narzędzia umożliwiającego centralne prowadzenie grafików przyjęć dostępnych dla konsultantów infolinii. Uruchomienie jednak infolinii w tym zakresie wymaga korzystania przez podmioty wchodzące w skład KSO z narzędzia umożliwiającego centralne prowadzenie grafików przyjęć, dostępnych dla konsultantów infolinii. W tym zaś przypadku brakuje podstawy prawnej do wdrożenia centralnej e-rejestracji. Dotychczas nie została bowiem przeprowadzona kompleksowa zmiana ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie zasad prowadzenia list oczekujących na udzielenie świadczenia, funkcjonowania tzw. „centralnej e-poczekalni” oraz możliwości przetwarzania danych osobowych w systemie centralnym. Projekt nowelizacji zakłada uporanie się z tymi problemami do 1 lipca 2025 r.
Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to pierwszy kwartał 2024 r.
Przypomnijmy, KSO będą tworzyć Specjalistyczne Ośrodki Leczenia Onkologicznego (SOLO) na trzech poziomach oraz Ośrodki Kooperacyjne. Najbardziej skomplikowane świadczenia medyczne będą realizowane na najwyższym wysokospecjalistycznym poziomie - w SOLO III, złożone - w SOLO II, a podstawowe - w SOLO I. Realizacja etapów leczenia ma przebiegać przy współpracy specjalistów z różnych dziedzin medycyny.
Kwalifikację, jak i okresową weryfikację kryteriów warunkujących przynależność do danego poziomu KSO będzie przeprowadzać NFZ. Podmioty w Krajowej Sieci Onkologicznej muszą wyznaczyć koordynatora dla każdego pacjenta. Poprowadzi on pacjenta „za rękę” przez cały proces leczenia. Do jego zadań należy m.in. umawianie terminów niezbędnych badań i wizyt, przygotowanie pacjenta do konsylium lekarskiego. Koordynator jest więc łącznikiem między lekarzem a pacjentem.
Ustawa o KSO wprowadza również obowiązek prowadzenia systematycznej oceny satysfakcji pacjenta, co umożliwi wprowadzenie w razie potrzeby koniecznych poprawek do systemu.
Krajowa Sieć Onkologiczna powstaje w ramach Narodowej Strategii Onkologicznej, której budżet na lata 2020-2030 to 5,2 mld zł.
Polecamy także:
Wojciech Konieczny: nie ma decyzji o likwidacji Funduszu Medycznego
Dziennikarka z blisko 25-letnim doświadczeniem. W latach 1999-2022 w PAP relacjonowała wydarzenia na Śląsku i w kraju, specjalizując się w tematyce zdrowotnej, społecznej, naukowej i kulturalnej. W 2004 była korespondentką PAP w Londynie. Kontakt: anna.gumulka@cowzdrowiu.pl