Autor : Aleksandra Kurowska
2024-02-20 10:14
Nowy wiceprezes Narodowego Funduszu Zdrowia - Marek Augustyn, zapowiada, że będzie kładł nacisk na relacje NFZ z pacjentem. - Ponieważ mnóstwo zadań przeszło do sfery elektroniki, jest to dla nas wielkie zadanie i wielkie wyzwanie, ażeby zapewnić pacjentowi maksimum informacji, gdzie się leczyć, maksimum informacji na temat jego praw, ale także i powinności - mówi.
Aleksandra Kurowska: Od kilku dni jest pan wiceprezesem NFZ-u. Jak Pan widzi swoją rolę na tym stanowisku, z jakimi pomysłami Pan przychodzi?
Marek Augustyn: Na wstępie chciałem się z Państwem przywitać, i świadomy wyzwań, które na mnie czekają, liczę również na Państwa wsparcie w tym względzie. Moja przygoda z NFZ zaczęła się w 2016 r., kiedy zostałem naczelnikiem Wydziału Organizacyjnego Kadr i Szkoleń oddziału wojewódzkiego w Katowicach. Od dwóch dni kontynuuję współpracę z NFZ po krótkiej przerwie, kiedy byłem raczej po stronie świadczeniodawcy. Mogę więc powiedzieć o szerokim spektrum doświadczenia w ochronie zdrowia naszego kraju. A jakie zadania na mnie czekają? Wyzwania są niebagatelne, albowiem dotyczą obsługi pacjenta, które uważam za niezwykle ważne. Cała sfera dotycząca obsługi pacjenta będzie dla mnie sprawą priorytetową. Wśród zadań, które zostały mi powierzone, mam również współpracę międzynarodową, a także całą sferę, którą obejmuje dział administracyjny.
(Reszta tekstu pod nagraniem)
Jeżeli chodzi o jakość obsługi pacjenta, jakich zmian możemy się tutaj spodziewać? Bo np. lekarze podnoszą czasami, że NFZ zbiera dane o jakości u nich, ale te dane nie trafiają do nich z powrotem w formie „feedbacku”.
Musimy tutaj rozdzielić dwiw rzeczy. Mówimy o obsłudze pacjenta, która jest bezpośrednio w gestii NFZ, i o obsłudze pacjenta, która już leży po stronie świadczeniodawców i związana jest - jak pani redaktor wspomniała - z jakością. Na razie kładę nacisk właśnie na te relacje Narodowego Funduszu Zdrowia z pacjentem. W tych placówkach, którymi NFZ dysponuje. I tam - ponieważ mnóstwo zadań przeszło do sfery elektroniki - jest to dla nas wielkie zadanie i wielkie wyzwanie, ażeby zapewnić pacjentowi maksimum informacji, gdzie się leczyć, maksimum informacji na temat jego praw, ale także i powinności. Tak więc mówiąc tutaj o sferze obsługi pacjenta mówimy głównie o tej sferze dotyczącej obsługi placówek NFZ i odwiedzających go pacjentów, klientów lub też interesariuszy.
A jeżeli chodzi o pańskie doświadczenia jako dyrektora - przydadzą się na nowym stanowisku?
Jest to niewątpliwie doświadczenie, które pomoże w relacjach świadczeniodawcy z płatnikiem - w tym momencie szeroka perspektywa, którą nabyłem, na pewno pomoże w poprawie komunikacji z podmiotami, albowiem uważam ją za niezwykle ważną i mogącą przynieść ogromne korzyści, także dla pacjentów w sferze obsługi i tego komfortu, jaki pacjent powinien mieć w placówkach ochrony zdrowia w Polsce.
Polecamy także:
I. Leszczyna o szefach GIF, GIS i AOTMiT oraz o audycie skarbówki w MZ
Dużo zmian w wyrobach medycznych na zlecenie, m.in. ortopedycznych
Redaktor naczelna, od ponad 20 lat pracuje w mediach. Była redaktor naczelna Polityki Zdrowotnej, redaktor m.in. w Rzeczpospolitej, Dzienniku Gazecie Prawnej. Laureatka branżowych nagród dla dziennikarzy i mediów medycznych oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń. Kontakt: aleksandra.kurowska@cowzdrowiu.pl