Autor : Lidia Raś
2023-11-15 11:19
Podwyżkę minimalnego wynagrodzenia dla nauczycieli akademickich o 30 proc. zakłada projekt rozporządzenia MEiN. Tyle że minister finansów Magdalena Rzeczkowska w uwagach do projektu zaznacza, iż w projekcie ustawy budżetowej na 2024 rok nie zaplanowano dodatkowych środków na sfinansowanie tych zmian.
– Pragnę zauważyć, że wejście w życie projektowanej regulacji będzie miało wpływ na sektor finansów publicznych. Z danych przedstawionych w ocenie skutków regulacji wynika, iż projektowane podwyższenie wynagrodzenia profesora spowoduje zwiększenie wydatków budżetu państwa o ponad 1 mld zł rocznie, tj. ok. 11,6 mld zł w ciągu 11 lat, począwszy od 2024 r. Należy wskazać, iż w projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. przyjętym przez Radę Ministrów 28 września br. nie zostały zaplanowane dodatkowe środki na sfinansowanie skutków projektowanych rozwiązań – pisze w uwagach do projektu minister finansów Magdalena Rzeczkowska.
Minister finansów zwraca też uwagę, że Ocena Skutków Regulacji (OSR) powinna zostać uzupełniona o deklarację, iż wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje konieczności alokacji w budżecie państwa dodatkowych środków na pokrycie skutków finansowych projektowanych zmian i nie będzie podstawą do ubiegania się o zwiększenie limitu wydatków na ten cel.
Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla profesora w uczelni publicznej przedstawiony przez MEiN zakłada od 1 stycznia 2024 wzrost z kwoty 7210 zł do 9370 zł czyli o ok. 30 proc. w stosunku do obecnie obowiązującej wysokości tego wynagrodzenia.
Zmiana minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla profesora uczelni publicznej pociąga za sobą zmianę wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli akademickich, będących pracownikami uczelni publicznych na stanowiskach innych niż profesor. Dla nauczyciela akademickiego wysokość miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w uczelni publicznej nie może być niższa niż 50 proc. wynagrodzenia profesora, dla profesora uczelni nie może być niższa niż 83 proc., zaś dla adiunkta – nie niższa niż 73 proc. tego wynagrodzenia.
Ponadto wysokość wynagrodzenia profesora wpływa też na wynagrodzenie zasadnicze pracowników naukowych jednostek naukowych Polskiej Akademii Nauk. Wysokość miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w jednostce naukowej PAN dla pracownika naukowego nie może być niższa niż 50 proc. wynagrodzenia profesora, z tym że dla profesora wynosi nie mniej niż 100 proc., dla profesora instytutu nie mniej niż 83 proc., adiunkta – nie mniej niż 73 proc. tego wynagrodzenia.
Inflacja w październiku – ile w zdrowiu? Dane GUS
Tak więc najniższe miesięczne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela akademickiego w uczelni publicznej oraz pracownika naukowego w jednostce naukowej Polskiej Akademii Nauk nie może być niższe niż 3605,00 zł (50 proc. wynagrodzenia profesora) zgodnie z obowiązującymi stawkami.
W uzasadnieniu do projektowanych zmian MEiN zaznacza, że ponieważ od 1 stycznia 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie do kwoty 4242 zł, a od dnia 1 lipca 2024 r. – do kwoty 4300 zł, to w przypadku pozostawienia minimalnego wynagrodzenia profesora na obecnym poziomie 7210 zł oznaczałoby, że osoba zatrudniona na stanowisku nauczyciela akademickiego w uczelni publicznej albo na stanowisku pracownika naukowego PAN z wynagrodzeniem zasadniczym na poziomie 50 proc. wynagrodzenia profesora (3605,00 zł), nie osiągnęłaby w 2024 r. wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Według minister finansów Magdaleny Rzeczkowskiej wysokość proponowanego zwiększenia wynagrodzenia profesora o ok. 30 proc. budzi wątpliwości. - Zaproponowany w projekcie wzrost wynagrodzenia profesora jest znacząco wyższy niż planowane zwiększenie minimalnego wynagrodzenia za pracę, którego wzrost od 1 lipca 2024 r. ustalony został na poziomie ok. 20 proc. w stosunku do roku bieżącego - pisze w uwagach min. Rzeczowska. - Ponadto zauważenia wymaga, że kategoria minimalnego wynagrodzenia za pracę obejmuje swoim zakresem nie tylko wynagrodzenie zasadnicze, ale także inne składniki (jak np. dodatki, premie czy nagrody). Zapewnienie ustawowego minimum płacowego należy zatem rozpatrywać w kontekście przysługujących również innych niż wynagrodzenie zasadnicze składników. Reasumując, ostateczna decyzja w zakresie wysokości zwiększenia wynagrodzenia profesora powinna być uzależniona od możliwości sfinansowania jego skutków w ramach środków pozostających w dyspozycji poszczególnych dysponentów części budżetowych - podsumowuje minister finansów.
Stawka godzinowa i płaca minimalna 2024: skutki w ochronie zdrowia
Uwagi do projektu wniosło Ministerstwo Sprawiedliwości, zwracając uwagę, że wejście w życie przedstawionego projektu może spowodować skutki finansowe dla budżetu państwa w zakresie wydatków związanych z finansowaniem działalności uczelni Służby Więziennej, czyli Akademii Wymiaru Sprawiedliwości (AWS). - W projekcie ustawy budżetowej na rok 2024, w ramach subwencji / dotacji podmiotowej dla AWS na rok 2024 nie zostały ujęte dodatkowe środki na finansowanie skutków projektowanego podwyższenia od 1 stycznia 2024 r. wysokości minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla profesora w uczelni publicznej z kwoty 7 210 zł do kwoty 9 370 zł - napisał Michał Woś.
Na fakt, że skutki wzrostu wynagrodzeń nie zostały uwzględnione w ramach limitów wydatków na 2024 rok przeznaczonych na subwencje i dotacje dla uczelni wojskowych zwraca też uwagę Ministerstwo Obrony Narodowej, a Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zwróciła się z prośbą o uzupełnienie OSR opiniowanego projektu o informację czy skutki finansowe regulacji zostały uwzględnione w projekcie budżetu państwa na 2024 we właściwych częściach budżetowych. - Należy także dookreślić, czy podwyżki wynagrodzeń będą w całości finansowane ze środków budżetu państwa czy też podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki będą współfinansować skutki projektu z innych źródeł - napisano w uwagach.
Polecamy też:
Marcelina Zawisza: mam uczucie niedosytu po umowie koalicyjnej
Mecenas Marcin Pieklak o polityce lekowej ostatnich ośmiu lat
W CowZdrowiu do listopada 2023. Wcześniej od 2014 do marca 2023 r. w „Dzienniku Gazecie Prawnej”, gdzie kierowała serwisem gazetaprawna.pl. Ponadto zajmowała się tematyką społeczną, ekologiczną, prawną i kulturalną oraz nagrywała podcasty i wideo. Wcześniej związana m.in. z Polska Press i Mediami Regionalnymi.