Autor : Adam Kosierczyk
2022-03-10 15:54
W czwartek 10 marca Ministerstwo Zdrowia skierowało do ogłoszenia projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie nadania statutu Narodowemu Funduszowi Zdrowia. Nowe przepisy mają wejść w życie już 1 kwietnia i wprowadzają duże zmiany w strukturze organizacyjnej NFZ. Zarówno w centrali, jak i w oddziałach wojewódzkich. Ministerstwo wskazuje, że zmiany mają zwiększyć efektywność realizacji zadań Funduszu.
W ocenie skutków, jakie zmiany w statucie mogą przynieść Narodowemu Funduszowi Zdrowia możemy przeczytać, że głównym celem zmian jest "zapewnienie większej efektywności wykonywanych przez Narodowych Fundusz Zdrowia zadań w obszarze profilaktyki zdrowotnej oraz promocji". Ministerstwo Zdrowia podkreśla, że zmiany te powinny przyczynić się do większego wykorzystywania przez pacjentów świadczeń profilaktycznych opieki zdrowotnej, a co do za tym idzie "wczesnego wykrywania chorób i zapobieganiu im".
Projekt rozporządzenia zmienia strukturę organizacyjną:
centrali Funduszu przez:
a) przekształcenie Biura Komunikacji Społecznej w Biuro Komunikacji Społecznej i Promocji,
b) przekształcenie Departamentu Obsługi Klientów w Departament Obsługi Klientów i Profilaktyki,
c) likwidację Biura Profilaktyki Zdrowotnej;
oddziałów wojewódzkich Funduszu przez:
a) przekształcenie Zespołu Komunikacji Społecznej w Zespół Komunikacji Społecznej i Promocji,
b) przekształcenie Wydziału Obsługi Klientów w Wydziału Obsługi Klientów i Profilaktyki,
c) likwidację Zespołu Polityki Zdrowotnej.
Sprawdź "Tydzień w zdrowiu" czyli najważniejsze wydarzenia w ochronie zdrowia.
„Obecnie tzw. >>żywa profilaktyka<< jest realizowana jest przez Departament Obsługi Klienta (dietetycy, kioski profilaktyczne, wszelkiego rodzaju kampanie). Bezpośredni kontakt ze świadczeniobiorcami i świadczeniodawcami jest realizowany właśnie w tej komórce organizacyjnej, która jako jedyna posiada możliwość bezpośredniej promocji w kontakcie z klientem” – czytamy.
Ministerstwo, poprzez modyfikację systemu, chce „uruchomić potencjał sal obsługi klientów, tak by wykorzystać bezpośredni kontakt z klientem i w sposób aktywny prowadzić promocję i profilaktykę zdrowotną cały czas, dodatkowo wzmacniając przekaz o działania wynikające z organizowanych kampanii”.
Do tego w uzasadnieniu stwierdzono, że nowe rozwiązania mają „stworzyć potencjał do utworzenia przestrzeni, w której wszelkie informacje przekazywane przez klientów mogą i powinny być gromadzone i przekazywane do dalszej reakcji Funduszu”.
Od 1 kwietnia zmianie ulegną także zasady promocji oraz komunikacji z mediami. W uzasadnieniu zwrócono uwagę, że obecny podział obowiązków, w temacie kontaktu z dziennikarzami i portalami społecznościowymi, tworzy nienaturalny „dualizm komunikacji na zewnątrz”.
MZ zwróciło uwagę, że „zadania realizowane przez Biuro Komunikacji Społecznej, pozostające w stałym kontakcie z szeroko rozumianymi mediami, mogą objąć obszar promocji oraz profilaktyki zdrowotnej”.
Dalej wskazano, że zmiany usprawnią także nadzór poszczególnych komórek organizacyjnych centrali nad podległymi im oddziałami wojewódzkimi. W konsekwencji jednak konieczna jest zmiana nazw dotychczasowych komórek organizacyjnych na takie, które będą odzwierciedlały ich nowe zadania.
„W projektowanym § 2 wskazano, iż regulaminy organizacyjne centrali Funduszu i oddziałów wojewódzkich Funduszu obowiązujące obecnie będą utrzymane w mocy przez miesiąc od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, co umożliwi ich dostosowanie do wprowadzanych zmian” – stwierdzono w uzasadnieniu.
Sprawdź "Tydzień w zdrowiu", czyli najważniejsze wydarzenia w ochronie zdrowia.
Czytaj także:
NFZ zmienił przepisy ws. wyrobów medycznych
MZ wydłuża okres pracy Komitetu sterującego ds. sieci
Spore podwyżki dla Rady Narodowego Funduszu Zdrowia