Autor : Agata Szczepańska
2024-02-01 12:38
Projekt nowelizacji ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej może być procedowany z pominięciem etapu konsultacji i uzgodnień, ale minister zdrowia musi się wytłumaczyć partnerom społecznym z ekspresowego tempa prac. - Nowela musi wejść przed końcem marca, by zapewnić ciągłość opieki nad pacjentami onkologicznymi oraz zapobiec chaosowi w systemie opieki onkologicznej - podkreśla MZ. Jednocześnie Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wskazuje na jeszcze poważniejszy problem.
Taki warunek postawił Maciej Berek, przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów. Projekt został bowiem skierowany od razu pod obrady tego gremium. - Z uwagi na obiektywną konieczność pilnego przyjęcia i wejścia w życie nowelizacji, projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej został skierowany do rozpatrzenia na najbliższym posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów w dniu 1 lutego 2024 r. Uprzejmie proszę o skierowanie pisemnych informacji do partnerów społecznych i organów upoważnionych do zaopiniowania projektu (w tym Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, samorządów zawodów medycznych) o powodach, dla których pełne zrealizowanie procedury opiniodawczej i konsultacyjnej nie mogło być dochowane ze względu na zaniedbania i opóźnienia proceduralne powstałe w okresie przed powołaniem Rady Ministrów - napisał w piśmie do minister Izabeli Leszczyny.
Przypominamy:
Krajowa Sieć Onkologiczna – nowy rząd planuje zmiany
Projekt zmiany ustawy o KSO bez konsultacji, prosto na Komitet
Minister zdrowia skierowała w związku z tym pismo do parterów społecznych, w którym tłumaczy, że projekt przesuwa terminy wdrożenia rozwiązań wprowadzonych ustawą o KSO, co umożliwi takie jej wdrożenie, które nie będzie zagrażało bezpieczeństwu zdrowotnemu pacjentów onkologicznych.
- Pomięcie etapu uzgodnień, opiniowania oraz konsultacji publicznych związane jest z koniecznością wejścia w życie projektowanej regulacji w dniu 31 marca 2024 r. - wskazuje MZ, podkreślając, że wprowadzane zmiany nie nakładają nowych obowiązków tylko przesuwają je w czasie.
Resort przekonuje, że niezbędna jest zmiana terminów pierwszej kwalifikacji placówek leczniczych na poszczególne poziomy Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania jej elementów, takich jak centralna e-rejestracja oraz przekazywanie danych o sprawowanej opiece onkologicznej do systemu KSO.
Projekt przesunąć ma o rok - do 31 marca 2025 r. pierwszą kwalifikację na dany poziom zabezpieczenia opieki onkologicznej KSO. - Pozwoli to Narodowemu Funduszowi Zdrowia na rzetelną weryfikację podmiotów (…), a podmiotom tym zapewni niezbędny czas na przygotowanie zasobów kadrowych, organizacyjnych i ustalenie zasad przepływu informacji pomiędzy nimi - tłumaczy MZ.
Z kolei do 1 kwietnia 2025 r. odroczone mają obowiązki sprawozdawcze, czyli dotyczące przekazywania danych do systemu KSO, który jest modułem Systemu Informacji Medycznej.
Ponadto projekt zakłada zmianę terminu wejścia w życie przepisów ustawy o KSO w zakresie:
1) art. 5 ustawy o KSO, zgodnie z którym podmioty niewchodzące w skład KSO nie będą uprawnione do realizacji opieki onkologicznej w ramach NFZ - ten przepis miał wejść w życie 1 kwietnia 2024 r., jednak ma być przesunięty na 1 kwietnia 2025 r.;
2) art. 20 ust. 2, 4 i 5 ustawy o KSO, dotyczący centralnej infolinii umożliwiającej zapisanie pacjentów na świadczenia onkologiczne. Jak jednak wyjaśnia MZ, uruchomienie infolinii wymaga korzystania przez podmioty wchodzące w skład KSO z narzędzia umożliwiającego centralne prowadzenie grafików przyjęć, tymczasem brakuje podstawy prawnej do wdrożenia centralnej e-rejestracji. Do chwili obecnej nie przeprowadzono kompleksowej zmiany ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie zasad prowadzenia list oczekujących, funkcjonowania tzw. „centralnej e-poczekalni” oraz możliwości przetwarzania danych osobowych w systemie centralnym, który wymaga wykreowania na poziomie ustawowym. W związku z tym termin wdrożenia tych przepisów ma być przesunięty na 1 lipca 2025 r.
- Ustawa o KSO weszła w życie w znaczącej części regulacji z dniem 20 kwietnia 2023 r., jednak jej faktyczne wdrożenie nie zostało w sposób właściwy i efektywny przygotowane, co - jeśli projektowane i omówione powyżej zmiany nie wejdą w życie 31 marca 2024 r, będzie miało negatywny wpływ na zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentami onkologicznymi. W związku z powyższym, a także z uwagi na opóźnienia proceduralne powstałe w okresie przed powołaniem nowej Rady Ministrów oraz założony harmonogram prac, tj. konieczność wejścia w życie projektowanych przepisów do dnia 31 marca 2024 r., pełne zrealizowanie procedury opiniodawczej i konsultacyjnej nie mogło być dochowane - przekonuje Izabela Leszczyna.
Przypominamy: Izabela Leszczyna: KSO musi poczekać, by chorzy nie zostali bez opieki
Dokument otrzymali m.in. Rzecznik Praw Pacjenta, Rada Dialogu Społecznego, organizacje pracodawców oraz związki zawodowe, samorządy zawodowe, placówki onkologiczne, Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych, a także konsultanci krajowi w dziedzinie: chirurgii onkologicznej, genetyki klinicznej, ginekologii onkologicznej, hematologii, onkologii i hematologii dziecięcej, patomorfologii, radiologii i diagnostyki obrazowej, radioterapii onkologicznej, onkologii kliniczne, oraz towarzystwa lekarskie.
Jednocześnie Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zwróciło uwagę, że przesunięcia terminowe będą mieć istotny wpływ na realizację mierników Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności przypisanych do punktów:
D1.1. Zwiększenie efektywności, dostępności i jakości świadczeń zdrowotnych
D1.1.1 Rozwój i modernizacja infrastruktury centrów opieki wysokospecjalistycznej i innych podmiotów leczniczych.
- W efekcie może się to przełożyć na opóźnienia w składaniu wniosków o płatność, do których przypisane są te mierniki – ostrzega MFiPR.
Dotyczy to:
1. uznanego za zrealizowany kamienia milowego D4G (Wejście w życie ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej ustanawiającej zasady funkcjonowania sieci poprzez wprowadzenie nowej struktury i nowego modelu zarządzania opieką onkologiczną w Polsce – z reformy D1.1) – Komisja Europejska uznała ten kamień za zrealizowany, jako że ustawa wskazywała, że do 1 kwietnia 2024 r. nastąpi kwalifikacja szpitali; zmiana ustawy polegająca na przesunięciu terminu o 1 rok może spowodować otwarcie dyskusji co do kamienia przez KE;
2. przypisanych do inwestycji D1.1.1:
kamienia milowego D10G Pierwszy nabór wniosków dla szpitali ubiegających się o dofinansowanie (mając na uwadze ustawę o Krajowej Sieci Onkologicznej i wskazane w niej terminy kwalifikacji, na zasadzie odstępstwa KE wyraziła zgodę na nabór w inwestycji D1.1.1 dotyczący onkologii niezależnie od opóźnień w realizacji reformy D1.1.);
wskaźników D11G i D12G dotyczących liczby podpisanych umów ze szpitalami;
wskaźników D13G i D14G dotyczących efektów realizowanych przedsięwzięć.
- Dalsze opóźnienia w realizacji naborów mogą przełożyć się na nieosiągnięcie wskaźników w zakresie i wymiarze wskazanym w Decyzji wykonawczej Rady UE (CID). Zgodnie z obowiązującym brzmieniem CID, kamienie milowy D4G i D10G będą rozliczane w ramach odpowiednio 2. i 3. Wniosku o płatność, które zgodnie z założonym harmonogramem mają zostać złożone do KE w 2. kwartale 2024 r. – alarmuje resort funduszy.
Co w tej sytuacji postanowi rząd? Wysłaliśmy pytania w tej sprawie do resortu zdrowia, czekamy na odpowiedź.
AKTUALIZACJA
Projekt został skierowany pod obrady Rady Ministrów. Jednak w piśmie z prośbą o pilne rozpatrzenie, minister Leszczyna nie odniosła się do wątpliwości MFiPR.
Polecamy także:
Minister Izabela Leszczyna zapowiada audyt w resorcie zdrowia
Zastępczyni redaktor naczelnej; specjalizuje się w tematach związanych z prawem medycznym i procesem legislacyjnym, szczególnie zainteresowana psychiatrią. Wcześniej dziennikarka i redaktorka w Dzienniku Gazecie Prawnej oraz Polskiej Agencji Prasowej. Kontakt: agata.szczepanska@cowzdrowiu.pl