Autor : Agata Szczepańska
2023-10-23 12:57
Zakaz występowania lekarzy w reklamach powinien dotyczyć również materiałów promujących kosmetyki, środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego czy też inne produkty bądź usługi niepowiązane z działalnością medyczną - uważa samorząd lekarski.
Komisja Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej pracuje obecnie nad nowelizacją Kodeksu Etyki Lekarskiej. Jak się okazuje, bardzo istotną kwestią, która powinna być w nim uregulowana, jest udział przedstawicieli tego zawodu w reklamach. Takie głosy płyną od samych lekarzy.
- W ubiegłym roku ukazała się ustawa o wyrobach medycznych, która uregulowała kwestie dotyczące występowania lekarzy i osób grających rolę lekarzy w reklamach. My chcielibyśmy rozumieć to szerzej, także by dotyczyło to nie tylko leków i wyrobów medycznych, ale także kosmetyków i produktów żywnościowych - zaznacza Artur de Rosier, przewodniczący Komisji Etyki Lekarskiej NRL.
Komisja Etyki Lekarskiej NRL przypomina, że przyjęta w kwietniu zeszłego roku ustawa o wyrobach medycznych zakazuje wykorzystywania w reklamie nie tylko wizerunku czy postaci lekarza, ale także osoby, która sugeruje wykonywanie zawodu medycznego lub posiadanie wykształcenia medycznego czy farmaceutycznego. Niezgodna z prawem jest zatem zarówno reklama, w której lek lub wyrób medyczny prezentuje lekarz, jak i ta, w której występuje aktor grający lekarza lub ktokolwiek, kogo wygląd, strój czy zachowanie mogą sugerować, że jest to osoba wykonująca zawód medyczny.
- Udział lekarza lub osoby sugerującej, że jest lekarzem w reklamie produktów leczniczych lub wyrobów medycznych niekorzystnie wpływa na społeczny odbiór naszych zawodów w społeczeństwie, a nadto jest niezgodny z zapisami ustawy - uważa samorząd lekarski.
Przypominamy: Przepisy dotyczące reklamowania wyrobów medycznych nieco złagodzone
Komisja jest zdania, że zakaz ten powinien być rozumiany szerzej niż ustawowo - nie powinien dotyczyć wyłącznie reklamy leków i wyrobów medycznych, ale także reklamy kosmetyków czy środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innych produktów bądź usług nawet niepowiązanych z działalnością medyczną.
Komisja zwraca jednak uwagę, że cały czas w przestrzeni medialnej pojawiają się reklamy leków i wyrobów medycznych, a także reklamy kosmetyków czy środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innych produktów czy usług niepowiązanych z działalnością medyczną, w których występują lekarze lub osoby odgrywające role lekarzy. To nieetyczne, bowiem pokazywanie w reklamach leków wizerunku lekarza lub aktora odgrywającego jego rolę może wprowadzać odbiorców w błąd, będą oni bowiem obdarzali występujące w reklamach osoby zaufaniem społecznym, co nie pozostaje bez wpływu na decyzje zakupowe.
Komisja przypomina, że lekarzowi nie wolno narzucać swoich usług chorym lub pozyskiwać pacjentów w sposób niezgodny z zasadami etyki i deontologii lekarskiej oraz lojalności wobec kolegów. Udział lekarza w reklamie z użyciem jego wizerunku, nazwiska, specjalizacji może powodować podważenie autorytetu zawodu, a co się z tym łączy - podważenie jego wiedzy i doświadczenia zawodowego. Takie same skutki może mieć nieuczciwa reklama prowadzona przez lekarza za pośrednictwem mediów, prasy czy banerów reklamowych. Dotyczy to także osób wpływowych w świecie mediów społecznościowych (influencerów), które na podstawie własnych doświadczeń zachęcają do stosowania konkretnych produktów.
- Codzienność pracy lekarzy pokazuje, że nachalne reklamy leków i suplementów diety doprowadziły do nadmiernej ich konsumpcji, do czego przyczyniło się ich reklamowanie jako skutecznych środków dla pacjentów. Taka uporczywa reklama prowadzi także do samodzielnego stosowania przez pacjentów wyrobów medycznych i prowadzenia diagnostyki zamiast skorzystania z porady lekarza - podkreśla Komisja w swoim stanowisku.
Polecamy także:
NRL: komercyjne wydawanie e-zwolnień i e-recept narusza kodeks etyki
Zastępczyni redaktor naczelnej; specjalizuje się w tematach związanych z prawem medycznym i procesem legislacyjnym, szczególnie zainteresowana psychiatrią. Wcześniej dziennikarka i redaktorka w Dzienniku Gazecie Prawnej oraz Polskiej Agencji Prasowej. Kontakt: agata.szczepanska@cowzdrowiu.pl
//