Autor : Agata Szczepańska
2023-03-13 15:11
Będzie można zastosować współczynniki korygujące wartość ryczałtu ze względu na posiadanie certyfikatu akredytacyjnego, również w odniesieniu do tych szpitali, w których przypadku ważność certyfikatu wygasła i którym nie udało się uzyskać nowych certyfikatów ważnych w bieżącym okresie rozliczeniowym (czyli w 2023 r.).
Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej. Dziś został on skierowany do konsultacji.
Projektowana zmiana umożliwi zastosowanie współczynników korygujących wartość ryczałtu ze względu na posiadanie przez szpital certyfikatu akredytacyjnego, również w odniesieniu do podmiotów, w przypadku których ważność takiego certyfikatu wygasła - jednak nie wcześniej niż 12 miesięcy przed rozpoczęciem aktualnego okresu rozliczeniowego - a jednocześnie nie została zakończona procedura oceniająca prowadzona w związku z wnioskiem o odnowienie akredytacji. Chodzi o to, by ze wspomnianych współczynników korygujących mogły skorzystać te szpitale, które z odpowiednim wyprzedzeniem dopełniły formalności, jednak nie uzyskały nowych certyfikatów na czas ze względu na przewlekłość procedur. Warunkiem skorzystania z tej możliwości będzie przekazanie dyrektorowi oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia – do 30 kwietnia 2023 r. – certyfikatu akredytacyjnego dotyczącego posiadanych profili systemu zabezpieczenia, którego ważność wygasła, wraz z oświadczeniem, że pomimo złożenia wniosku o odnowienie akredytacji, nie później niż 6 miesięcy przed upływem ważności certyfikatu, nie została zakończona procedura oceniająca.
Jednocześnie projekt regulacja spowoduje wydłużenie do 30 kwietnia br. terminu przekazywania do NFZ ważnego certyfikatu akredytacyjnego w, co umożliwi skorzystanie z odpowiedniego współczynnika korygującego także tym placówkom, które uzyskają certyfikat do tej daty.
Poza tym projekt dostosowuje przepisy do wprowadzonych od 2021 r. zmian w konstrukcji planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia, w wyniku których pieniądze na finansowanie ryczałtu zostały przeniesione do części planu finansowego będącej w dyspozycji Centrali Funduszu (co uzasadniane było m.in. znacznymi rozbieżnościami w zakresie wykonania ryczałtu, odnotowywane pomiędzy oddziałami wojewódzkimi NFZ).
Polecamy także:
2,6 mld zł na zdrowie z funduszy europejskich
Wskaźniki jakości opieki zdrowotnej: czego chce MZ?
Nowe zasady ryczałtu i nadwykonań w związku z uchodźcami z Ukrainy
Zastępczyni redaktor naczelnej; specjalizuje się w tematach związanych z prawem medycznym i procesem legislacyjnym, szczególnie zainteresowana psychiatrią. Wcześniej dziennikarka i redaktorka w Dzienniku Gazecie Prawnej oraz Polskiej Agencji Prasowej. Kontakt: agata.szczepanska@cowzdrowiu.pl