Autor : Anna Gumułka
2023-06-06 18:00
Ministerstwo Edukacji i Nauki (MEiN) krytycznie ocenia raport Grupy Ponton na temat lekcji wychowania do życia w rodzinie. Wynika z niego, że uczestnicy tych lekcji oceniają je nisko – na dwóję. Zajęcia te są jednak w tym roku pod szczególnym nadzorem – trwa kontrola – informuje resort.
- W roku szkolnym 2022/2023 Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach koordynacji nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty przygotowało arkusz kontroli zajęć wychowanie do życia w rodzinie, obecnie kontrola jest w toku – poinformowała we wtorek CowZdrowiu.pl rzeczniczka MEiN Adrianna Całus -Polak.
Szkolne lekcje wychowania do życia w rodzinie (WdŻ) nie przygotowują do radzenia sobie z przemocą i nie dają wystarczającej wiedzy o tym, jak dbać o zdrowie seksualne – wynika z opublikowanego w ubiegłym tygodniu raportu Grupy Ponton, opracowanego na podstawie ankiet wypełnionych przez ponad 10 tys. respondentów. Młodzież wystawiła zajęciom dwóję. Udział w tych zajęciach nie jest obowiązkowy i wielu rodziców z nich rezygnuje, aby odciążyć dzieci. Według danych MEiN, w ubiegłym roku szkolnym we wszystkich typach szkół uczestniczyło w nich 1 343 416 osób.
Z raportu Grupy Ponton wynika, że wiedza przekazywana podczas zajęć jest często niewystarczająca, a nawet nierzetelna. Większość uczestników nie zna np. pojęcia świadomej zgody na seks, przemocy seksualnej, psychicznej i domowej. Nauczyciele – zniechęceni być może skalą emocji w debacie publicznej – niechętnie podejmują tematy orientacji seksualnej i tożsamości płciowej, które zaliczono do najczęściej pomijanych. Według raportu zajęcia nie przygotowują też właściwie do dbania o zdrowie seksualne – tę kwestię sprowadza się najczęściej jedynie do higieny intymnej. Szerzej opisywaliśmy ustalenia autorów raportu tutaj.
Adrianna Całus-Polak w przesłanym naszej redakcji stanowisku uznała, że wyniki ankiety "pozwalają na zapoznanie się z uogólnioną opinią 10 730 osób, ale nie mogą stać się podstawą wyciągania wniosków i określania rekomendacji, tym bardziej jako propozycji zmian wprowadzanych systemowo do szkół".
- Autorzy opracowania są świadomi, że elementy istotne dla rzetelnego badania o charakterze naukowym nie zostały spełnione. Na końcowych stronach ankiety autorzy sami wskazali minusy – zwróciła uwagę rzeczniczka MEiN.
Grupa Ponton wskazuje bowiem również w raporcie, że należy rozważyć wprowadzenie obowiązkowych szkoleń antydyskryminacyjnych i antyprzemocowych wśród osób prowadzących zajęcia z WdŻ – z ankiet wynika, że lekcje WdŻ to często doświadczenie dyskryminacji, zawstydzania i marginalizowania, a niektórych uczniów doprowadziły do kryzysu psychicznego. Najlepszymi wykładowcami przedmiotu okazały się osoby z wykształceniem z zakresu seksuologii, natomiast najniższe oceny w roli nauczyciela WdŻ zebrali katecheta i dyrektor szkoły.
Jak poinformowała nas Adrianna Całus-Polak, kwalifikacje do nauczania przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych posiadają osoby, które ukończyły studia wyższe (odpowiednie do typu szkoły) na kierunku zgodnym z nauczanym przedmiotem lub studia wyższe, których zakres obejmował treści programowe nauczanego przedmiotu oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne.
- Nauczyciel każdego przedmiotu w szkole ma możliwość zdobycia dodatkowych kwalifikacji do nauczania Wychowania do życia w rodzinie poprzez ukończenie studiów podyplomowych w tym zakresie, a od września 2021 r. do prowadzenia zajęć w szkole podstawowej - kursu kwalifikacyjnego, którego plan i program został zatwierdzony przez Ministra Edukacji i Nauki - wskazała rzeczniczka resortu edukacji i nauki dodając, że nauczyciele mają obowiązek doskonalenia wiedzy i umiejętności np. w formach organizowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji i placówki doskonalenia nauczycieli.
Szpitale o propozycjach MZ: wariant najdroższy jest niewystarczający
Jak wspomóc swoją wątrobę? Nowe wyniki badań
Przyjmujesz stale jakieś leki? O e-receptę możesz poprosić w mojeIKP
//