Autor : Jan Jałowczyk
2022-06-17 12:11
Nowoczesne technologie, ich zastosowanie oraz finansowanie na rynku medycznym skierowanym bezpośrednio do kobiet - o tych zagadnieniach dyskutowali eksperci i ekspertki z Polski i Izraela podczas konferencji Women First - Technologies for Women.
Innowacje technologiczne towarzyszą nam dzisiaj niemal na każdy kroku. Ich zastosowanie jest szczególnie ważne tam, gdzie służy człowiekowi poprawiając jakość jego życia. Bez wątpienia obszarem, którego ciągłe usprawnianie powinno stanowić priorytet, jest branża medyczna. Dużą część tego sektora stanowią produkty skierowane bezpośrednio do kobiet, których potrzeby w zakresie opieki zdrowotnej wykraczają daleko poza ciążę i płodność. Potrzeby kobiet bardzo często stanowią siłę napędową do kreatywnego myślenia, innowacyjności, powstawania nowych rozwiązań, algorytmów, urządzeń.
Dynamicznie rozwijający się rynek produktów medycznych sprzyja powstawaniu technologicznych startupów, których rozwój często ogranicza jedynie brak inwestora. By sprostać rosnącym wymaganiom, a jednocześnie wspólnie rozwijać tak ważny sektor, Polska oraz Izrael od kilku lat ściśle współpracują w obszarze tzw. femtechu, czyli najnowszych technologii dotyczących zdrowia kobiet.
Konferencja Women First - Technologies for Women zgromadziła liczne grono polskich oraz izraelskich przedsiębiorców, twórców startupów, inwestorów, ale także osób reprezentujących ochronę zdrowia. Spotkanie stanowiło dobrą okazję do omówienia obecnej sytuacji na rynku produktów medycznych skierowanych do kobiet, roli oraz wpływu kobiet na branżę, a także wymagań stojących przed startupami i przedsiębiorcami w kontekście kobiecych potrzeb.
- Skupiamy się przede wszystkim na tym, żeby jak najszybciej być wstanie wykryć raka szyjki macicy (…) jesteśmy na dobrej drodze, by sfinalizować proces kliniczny, jesteśmy po konsultacjach w Agencji Badań Medycznych i Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji - mówił Marcin Weksler, CEO Mobile SCANMED, firmy zajmującej się produkcją nowoczesnego urządzenia optycznego wykorzystywanego do badań w kierunku wykrywania raka szyjki macicy. Pytany o wyzwania stwierdził, że istotne jest zastosowanie najnowszej technologii jak najszerzej, by dotrzeć do jak największej liczby kobiet. W ocenie przedsiębiorcy bardzo ważne jest też to, by sami lekarze byli przekonani do stosowania nowości w ich codziennej pracy i widzieli ich użyteczność.
- Bardzo się cieszę, że dajecie mi taką możliwość, taką technologię, jednak największym problemem jest to, że kobiety nie przychodzą się badać - odpowiadał dr hab. n. med. Taduesz Issat, kierownik Kliniki Położnictwa i Ginekologii Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie. - Najważniejsze, żeby pacjentka przychodziła regularnie w celu kontroli swojego stanu zdrowia - podkreślał. Pytany o sytuację w kontekście medycznych innowacji w Polsce z perspektywy medyka, wskazał, że największym problemem są pieniądze. - Rzadko możemy liczyć na wsparcie prywatnych inwestorów, fundusze pochodzą z Narodowego Funduszu Zdrowia. Czasami są pomysły, ale niekoniecznie idą za tym odpowiednie pieniądze - mówił.
Eksperci zgodnie podkreślali, że rozwój technologiczny jest niezwykle ważny dla dobra nas wszystkich, a stosowanie nowoczesnych technologii, w szczególności w służbie kobiet, powinno nabrać tempa. Goście wyrazili nadzieję, że uda się znaleźć wspólny mianownik dla oczekiwań i rzeczywistości, które często bywają różne.
Kwestię m.in. możliwości finansowych na rynku produktów medycznych poświęconych kobietom skomentowała Barbara Nowakowska, dyrektor zarządzająca w Polskim Stowarzyszeniu Inwestorów Kapitałowych: - Jest niewielu inwestorów obecnych na rynku innowacyjnych produktów medycznych w Polsce, problemem często jest sam rynek, który jest niepewny. Możliwość zwrotu zainwestowanych pieniędzy jest trudna do ustalenia. Jeśli dany produkt ma trafić na rynek, musi zostać skomercjalizowany niezwłocznie, aczkolwiek jest o wiele trudniej trafić z danym produktem z Polski za granicę niż na odwrót - podkreślała ekspertka, dodając: - Mam dużo ciekawych technologii, ale nasi gracze muszą trafić do dużych, międzynarodowych firm, żeby się przebić.
- Ta część rynku ma bardzo duży potencjał, aczkolwiek według mnie sama wielkość tego sektora nie jest do końca określona (…) Bardzo ważne, aby zrozumieć potrzeby i specyfikę rynku, ważne, żeby użytkowniczki, do których skierowane są tego typu produkty, czuły się komfortowo. Niestety jest bardzo długa droga, zanim ostatecznie produkt trafia do odbiorcy - mówiła Orit Alperovitz, współzałożycielka oraz CEO NEOME - Women Investing Club (Stowarzyszenie Kobiet Inwestorów). Zapytana o obszar, którego osiągnięcia najbardziej obserwuje, ekspertka bez wahania odparła, że są to rozwiązania wspierające diagnozę nowotworów.
Ekspertki zwracały uwagę na aspekty związane z obecnością samych kobiet w obszarze femtechu. - Firmy założone przez kobiety są o wiele bardziej aktywne w szukaniu rozwiązań w obszarze kobiecego zdrowia, niestety w Polsce mamy ich tylko kilka. Moim zdaniem takie startupy o wiele lepiej rozumieją problematykę i wyzwania, które przed nimi stoją (…) Trzeba więcej rozmawiać o problemach i wyzwaniach, reszta za tym pójdzie - stwierdziła Barbara Nowakowska.
- Cały rynek jest zdominowany przez mężczyzn, którzy nie do końca rozumieją nasze problemy. Moim zdaniem mężczyźni oraz kobiety muszą skonsolidować starania i ściślej współpracować w celu zmaksymalizowania starań - dodawała Orit Alperovitz.
Ekspertki pytane o wskazówki dla wszystkich planujących postawić pierwsze kroki na rynku kobiecych produktów medycznych jednomyślnie odpowiadały, że determinacja, optymizm, odpowiednie przygotowanie oraz wiara we własny pomysł są kluczowe.
Konferencja stanowiła doskonałą okazję do przyjrzenia się z bliska najnowszym osiągnięciom w dziedzinie kobiecej medycyny. Izraelska firma LitlleOne.Care pokazała urządzenie dające rodzicom możliwość śledzenia wszystkich parametrów życiowych u nowo narodzonego dziecka. Reprezentujący fimę MobileODT Marcin Weksler pokazał nowatorską technologię pozwalającą w prosty i szybki sposób wykryć zmiany w kierunku raka szyjki macicy o nazwie EVA System
Hilla Shaviv, założycielka oraz CEO firmy Gals Bio zaprezentowała z kolei zupełnie nowe podejście do tamponu. „Tulipon” został zaprojektowany tak, by zwiększyć komfort oraz higienę kobiety podczas miesiączkowania.
Instytut Matki i Dziecka zaprezentował nowy program skierowany do wszystkich startupów, działających w obrębie technologii medycznych. W imieniu Instytutu wypowiadała się Karolina Tądel: - Zdaliśmy sobie sprawę, że technologia jest bardzo ważna. To bardzo istotne, żeby wprowadzać dla naszych pacjentów różne nowinki. Zaczęliśmy nowy projekt dla wszystkich startupów (…) Szukamy produktów, algorytmów, urządzeń, ale ze względu na fundusze nie szukamy idei do zrealizowania od zera - podkreślała.
Instytut Matki i Dziecka planuje nawiązać współpracę z wybranymi startupami i wdrożyć proponowane przez nie technologie w kilku oddziałach. Program ma na celu promocję lokalnych firm, stymulację polskiego sektora nowych technologii medycznych, a także wymianę doświadczeń i obserwacji na linii pacjentki - ochrona zdrowia - branża medyczna.
Prof. Jach wybrany do prezydium Europejskiej Federacji Kolposkopii
"Doszło do tworzenia mitów". Niedzielski o rejestrze ciąż
Zdrowie kobiet w centrum uwagi ochrony zdrowia