Autor : Agata Szczepańska
2024-03-21 10:09
Kwestia „nadwykonań” w ryczałcie za zeszły rok zostanie uregulowana – resort zdrowia skierował do konsultacji projekt rozporządzenia w tej sprawie. Zapłata za wykonane świadczenia ponad wartość umowy ryczałtowej w 2023 r. to jeden z postulatów szpitali powiatowych.
Po niedawnym spotkaniu w resorcie zdrowia Waldemar Malinowski, prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych, mówił, że część postulatów zgłaszanych przez dyrektorów została spełniona, a kwestią, która nadal nie została rozwiązana, to zapłata za wykonane świadczenia ponad wartość umowy ryczałtowej w 2023 r. W tym tygodniu, podczas konferencji OZPSP minister zdrowia Izabela Leszczyna zapowiedziała, że propozycja rozwiązań w kwestii uregulowania „nadwykonań” w ryczałcie za 2023 r. zostanie przedstawiona jeszcze przed Wielkanocą. Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej został właśnie skierowany do konsultacji. Na zgłaszanie uwag jest siedem dni.
Przypominamy: Szpitale: gdzie najwięcej nadwykonań? Na jakie kwoty?
Projekt dotyczy zarówno tych szpitali, które nie wykonały w zeszłym roku ryczałtu, jak i tych, które go przekroczyły w związku z odrabianiem tzw. długu zdrowotnego. Tych drugich jest więcej.
Proponowane zmiany mają na celu umożliwienie wypłaty w 2024 r. specjalnych dodatków do ryczałtu tym szpitalom, które za poprzedni okres rozliczeniowy (czyli 2023 r.) wykazali tzw. nadwykonania ryczałtu. Dodatki te będą wypłacane w wysokości 50 proc. wypracowanych nadwykonań, jednak z jednoczesnym uwzględnieniem kwot dodatków wypłaconych w 2023 r. (zgodnie z par. 3b nowelizowanego rozporządzenia).
Podstawę ustalenia wysokości dodatku dla danego świadczeniodawcy stanowić będzie różnica miedzy liczbą jednostek sprawozdawczych za 2023 r. a sumą liczby tych jednostek stanowiącą podstawę ustalenia wysokości ryczałtu na 2023 r. i liczby jednostek odpowiadających kwotom uzyskanych w tym okresie na mocy tego przepisu.
Ma to zrekompensować szpitalom dodatkowe koszty związane z koniecznością spłaty „długu zdrowotnego”, co przełożyło się na wzrost liczby świadczeń udzielonych w 2023 r., w niektórych przypadkach znacznie ponad ustalone kwoty ryczałtu – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Projektowana nowelizacja ma zapewnić utrzymanie odpowiedniego finansowania na 2024 r. również tym szpitalom, które w poprzedzającym okresie rozliczeniowym (czyli w 2023 r.) nie wykonały ryczałtu przewidzianego na ten okres.
Przypominamy: NFZ przesuwa ponad 2 mld zł. Trafią do placówek w tym miesiącu
Obowiązujące przepisy regulujące sposób ustalania ryczałtu uzależniają bowiem poziom finansowania w kolejnym okresie rozliczeniowym od stopnia wykonania ryczałtu w poprzednim okresie. W związku z tym ustalenie wysokości ryczałtu na ten rok na podstawie wykonania ryczałtu w zeszłym roku spowodowałoby w przypadku części szpitali, które nie sprawozdały za ten okres pełnej liczby jednostek rozliczeniowych, będącej podstawą ustalenia ryczałtu, obniżenie wysokości
finansowania w ramach ryczałtu.
- W związku z tym w projekcie zaproponowano rozwiązanie, które zagwarantuje szpitalom, których poziom realizacji świadczeń w 2023 r. był niższy niż zakładany przy ustaleniu ryczałtu na ten rok, wypłatę dodatkowych środków, zapewniających utrzymanie dotychczasowej wysokości ryczałtu, a jednocześnie zobowiąże beneficjentów tego instrumentu do rozliczenia uzyskanych
w ten sposób środków poprzez ich odpracowanie, a w przypadku nieosiągnięcia odpowiednich nadwykonań ryczałtu w 2024 r., poprzez zwrot nierozliczonych w ten sposób kwot - wskazują projektodawcy.
Szpital otrzyma, w przypadku wystąpienia z odpowiednim wnioskiem, dodatkowe środki finansowe odpowiadające różnicy miedzy kwotą tzw. prowizorycznego ryczałtu (ustalonego na pierwszą część okresu rozliczeniowego na podstawie liczby jednostek sprawozdawczych przyjętych do wyliczenia ryczałtu za poprzedni okres), według stanu na dzień 29 lutego 2024 r., oraz wysokością ostatecznego ryczałtu ustaloną według stanu na dzień 15 maja 2024 r.
Przypominamy: NFZ zapłaci w marcu za nadwykonania w 2023 r.
W przypadku podmiotów, które w 2023 r. sprawozdały liczbę jednostek sprawozdawczych stanowiącą mniej niż 90 proc. sumy liczby jednostek będących podstawą do ustalenia ryczałtu na ten okres i liczby jednostek sprawozdawczych odpowiadających sumie kwot wypłaconych w formie dodatku do ryczałtu za 2023 r., dodatek do ryczałtu za 2024 r. będzie korygowany współczynnikiem równym ilorazowi liczby jednostek sprawozdawczych za 2023 r. i sumy liczby jednostek będących podstawą do ustalenia ryczałtu na 2023 r. oraz liczby jednostek sprawozdawczych odpowiadających sumie kwot otrzymanego dodatku do ryczałtu za 2023 r.
Dyrektorzy oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia zostaną zobligowani do rozliczenia wypłaconych środków do końca obecnego okresu rozliczeniowego.
Na poczet rozliczenia zostaną zaliczone jednostki sprawozdawcze sprawozdane za 2024 r., w liczbie przekraczającej sumę liczby tych jednostek stanowiącą podstawę ustalenia wysokości ryczałtu na 2024 r. i liczby jednostek sprawozdawczych pozostałych do rozliczenia w 2024 r. z tytułu dodatków do ryczałtu otrzymanych za 2023 r.
Kwotę środków nierozliczonych poprzez wypracowanie odpowiedniego nadwykonania ryczałtu świadczeniodawca będzie obowiązany zwrócić w terminie do zakończenia aktualnego okresu rozliczeniowego.
Polecamy także:
Zastępczyni redaktor naczelnej; specjalizuje się w tematach związanych z prawem medycznym i procesem legislacyjnym, szczególnie zainteresowana psychiatrią. Wcześniej dziennikarka i redaktorka w Dzienniku Gazecie Prawnej oraz Polskiej Agencji Prasowej. Kontakt: agata.szczepanska@cowzdrowiu.pl