Autor : Anna Rokicińska
2022-03-16 08:48
Ministerstwo Zdrowia powołało Zespół do spraw kontynuacji prac nad opracowaniem propozycji zmian w standardach kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów. W jego skład wchodzą przedstawiciele resortu, Ministerstwa Edukacji i Nauki, środowiska akademickiego, samorządu lekarzy, studentów oraz rezydentów. To kolejna próba podejścia do tematu kształcenia tej grupy zawodowej.
4 grudnia wiceminister zdrowia Piotr Bromber podczas konferencji prasowej zapowiedział, że resort będzie dążył do zmian w procesie kształcenia lekarzy. Mówił wtedy o tym, że więcej powinno być zajęć dotyczących kompetencji komunikacyjnych oraz szkoleń praktycznych od czwartego roku studiów. MZ konsekwentnie dąży do zmian w kształceniu przyszłych lekarzy i lekarzy dentystów. Po pomyśle uruchomienia kierunków lekarskich w wyższych szkołach zawodowych oraz pozytywnym rozpatrzeniu wniosku rektorów uczelni medycznych dotyczącego zniesienia obowiązkowego, 13 miesięcznego stażu podyplomowego dla lekarzy i lekarzy dentystów, w resorcie zdrowia powołano zespół do spraw opracowania propozycji zmian w standardach kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza oraz lekarza dentysty. Tym razem pełna nazwa zespołu to „Zespół do spraw kontynuacji prac nad opracowaniem propozycji zmian w standardach kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu lekarza oraz lekarza dentysty.
Pracami Zespołu, tak jak poprzedniego, ma kierować wiceminister zdrowia Piotr Bromber. Zastępować go ma Wojciech Murdzek, wiceminister edukacji i nauki. Funkcję Sekretarza ma sprawować Małgorzata Żarłak, starszy specjalista w Wydziale Kształcenia Lekarzy i Uznawania Kwalifikacji w Departamencie Rozwoju Kadr Medycznych w Ministerstwie Zdrowia.
Członkami Zespołu zostali:
Małgorzata Zadorożna, dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych w Ministerstwie Zdrowia,
Marcin Czaja, dyrektor Departamentu Szkolnictwa Wyższego w Ministerstwie Edukacji i Nauki,
Magdalena Kucharska, naczelnik Wydział Kształcenia Lekarzy i Uznawania Kwalifikacji w Departamencie Rozwoju Kadr Medycznych w Ministerstwie Zdrowia,
Piotr Kowalski, Naczelnik Wydziału Spraw Medycznych w Ministerstwie Edukacji i Nauki,
pięciu przedstawicieli Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych,
przedstawiciel Komisji Wyższego Szkolnictwa Medycznego Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej,
przedstawiciel Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny,
przedstawiciel Porozumienia Rezydentów Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy,
dwóch przedstawicieli Naczelnej Rady Lekarskiej.
Z tego składu wynika, że w porównaniu z pierwotnym składem Zespołu właściwie doprecyzowano liczbę reprezentantów studentów i rezydentów.
Pierwszy zespół miał zakończyć prace 28 lutego 2022 r. Ten termin jak wiadomo już minął. Tym razem ten termin to 2 kwietnia 2022 r.
Głównym zadaniem Zespołu jest opracowanie propozycji nowelizacji rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczącego kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów. Oprócz tego to grono ma również:
dokonać przeglądu oraz zaproponować zmiany do aktualnego zestawu efektów kształcenia pod kątem możliwości ograniczenia efektów kształcenia przewidzianych w ramach grup zajęć A i B, obejmujących nauki morfologiczne i naukowe podstawy medycyny
wskazać na uzupełnienia efektów kształcenia w zakresie kompetencji komunikacyjnych w celu implementacji rekomendacji wypracowanych w ramach prac poprzedniego Zespołu powołanego na podstawie zarządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 września 2020 r. znowelizowanym 4 grudnia 2020 r.
wprowadzić zmiany niezbędne do zwiększenia liczby godzin praktycznych kształcenia począwszy od 4. roku studiów na kierunku lekarskim i 3. roku studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym.
Całość zarządzenia tutaj.
Warto zaznaczyć, że wczoraj MZ zaproponowało zmiany w kształceniu podyplomowym. Dotyczą one jednak pielęgniarek i położnych.
Polecamy także:
Studenci przeciwni likwidacji stażu. Chcą poprawy jakości nauczania
MZ o zasadach zatrudniania personelu medycznego z Ukrainy w Polsce