Autor : Anna Rokicińska
2022-02-01 14:23
Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia ma być bardziej efektywna w obszarze profilaktyki zdrowotnej i promocji. Dlatego Ministerstwo Zdrowia planuje likwidację Biura Profilaktyki Zdrowotnej w Centrali. Organizacyjne zmiany zajdą też w oddziałach. Jakie?
MZ zaplanowało zmiany organizacyjne w centrali Funduszu oraz w jego oddziałach. Projekt rozporządzenia w tej sprawie właśnie się ukazał. Został skierowany do konsultacji. Jest na nie 21 dni.
Jak czytamy w Ocenie Skutków Regulacji resort dostrzegł „konieczność zapewnienia większej efektywności wykonywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, zwany dalej „Funduszem”, zadań w obszarze profilaktyki zdrowotnej oraz promocji”.
Ta „efektywność” ma zostać zwiększona poprzez następujące zmiany organizacyjne. W centrali Funduszu ma dojść do przekształcenia Biura Komunikacji Społecznej w Biuro Komunikacji Społecznej i Promocji. Natomiast Departament Obsługi Klientów ma zostać przemianowany na Departament Obsługi Klientów i Profilaktyki. W centrali ma też zostać zlikwidowane Biuro Profilaktyki Zdrowotnej.
W przypadku oddziałów wojewódzkich Zespoły Komunikacji Społecznej mają zostać przekształcone w Zespoły Komunikacji Społecznej i Promocji, natomiast Wydziały Obsługi Klientów w Wydziały Obsługi Klientów i Profilaktyki. Zlikwidowane mają zostać Zespoły Polityki Zdrowotnej.
MZ utrzymuje, że tak. „Obecnie tzw. ,,żywa profilaktyka” jest realizowana jest przez Departament Obsługi Klienta (dietetycy, kioski profilaktyczne, wszelkiego rodzaju kampanie). Bezpośredni kontakt ze świadczeniobiorcami i świadczeniodawcami jest realizowany właśnie w tej komórce organizacyjnej, która jako jedyna posiada możliwość bezpośredniej promocji w kontakcie z klientem. Proponowana zmiana w założeniu ma uruchomić potencjał sal obsługi klientów, tak by wykorzystać bezpośredni kontakt z klientem i w sposób aktywny prowadzić promocję i profilaktykę zdrowotną cały czas, dodatkowo wzmacniając przekaz o działania wynikające z organizowanych kampanii. Proponowane rozwiązanie stwarza również potencjał do utworzenia przestrzeni, w której wszelkie informacje przekazywane przez klientów mogą i powinny być gromadzone i przekazywane do dalszej reakcji Funduszu” - uzasadnia resort.
Jeśli zaś chodzi o promocję, proponuje się aby „działania promocyjne realizowane w mediach były obsługiwane przez Biuro Komunikacji Społecznej, które ma wieloletnie doświadczenie w tym obszarze. Obecny podział kompetencyjny w obszarze komunikacji z mediami, w tym istotnymi z punktu oddziaływania portalami społecznościowymi, de facto tworzy nienaturalny dualizm komunikacji na zewnątrz. Zadania realizowane przez Biuro Komunikacji Społecznej, pozostające w stałym kontakcie z szeroko rozumianymi mediami, mogą objąć obszar promocji oraz profilaktyki zdrowotnej. Wprowadzane modyfikacje usprawnią również obowiązek sprawowania nadzoru przez dyrektorów właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych centrali Funduszu nad realizacją przedmiotowych zadań w odpowiadającym im komórkach organizacyjnych oddziałów wojewódzkich Funduszu. Konsekwencją tych zmian jest potrzeba zmiany nazw dotychczasowych komórek organizacyjnych w sposób odzwierciedlający nowe zadania” - uzasadnia MZ.
Rozporządzenie ma wejść w życie 1 marca 2022. Od tej daty i centrala i oddziały będą miały miesiąc na dostosowanie swoich regulaminów.
Całość projektu tutaj: Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadania statutu Narodowemu Funduszowi Zdrowia.
Polecamy także:
Lekarze: działania MZ spowodują wzrost zakażeń u osób 60 plus
CeZ ma nowego szefa. Potwierdziły się nasze informacje
Sławomir Gadomski nowym zastępcą prezesa w ABM
W szpitalu dziecięcym w Prokocimiu zawieszono zabiegi planowe