Autor : Katarzyna Lisowska
2021-10-30 09:02
Centralny rejestr grobów i cmentarzy oraz wprowadzenie elektronicznej karty zgonu – to główne założenia projektu ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych. 30 października zakończyły się konsultacje dotyczące projektu. Co przewiduje?
Projektowane regulacje mają przełożyć się na zmniejszenie obciążeń biurokratycznych i łatwiejsze uzyskiwanie dokumentów elektronicznych. Co będzie możliwe dzięki stworzeniu elektronicznej karty zgonu i elektronicznej karty urodzenia. Tym samym przekazywania danych do rejestrów państwowych będzie automatyczne. Nie będą już potrzebne wizyty w urzędzie stanu cywilnego, dużo łatwiej będzie też można uzyskać odpisy aktów stanu cywilnego także w formie on-line.
Zmiany mają też zdecydowanie ułatwić i przyspieszyć procedury dla lekarzy, ratowników medycznych oraz położnych.
Utworzenie aplikacji służącej do obsługi elektronicznej karty zgonu ma umożliwić również automatyczny dostęp do danych o zgonach dla Głównego Urzędu Statystycznego, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przedsiębiorców pogrzebowych i zarządców cmentarzy. Zdaniem ustawodawcy ułatwi to zdecydowanie procedury związane z pochówkiem i rejestracją zgonów.
Ważną częścią projekt jest zapis mówiący o stworzeniu centralnej bazy danych o cmentarzach i wszystkich miejscach pochówku. To sprawi, że miejsca spoczynku będzie można znaleźć na mapie grobów, dostępnej on-line.
Czytaj też:
NRL zgłasza uwagi do ustawy o cmentarzach. Jakie?