Autor : Anna Rokicińska
2020-08-27 16:33
Skuteczność ochrony praw pacjentów, proaktywna postawa w kontaktami z nimi , opiniotwórcza rola w debacie publicznej oraz wysoka jakość obsługi pacjentów zgłaszających się do Biura – to główne założenia strategii Rzecznika Praw Pacjenta na lata 2020 – 2023. Dokument został właśnie opublikowany.
Strategia określa cele Rzecznika Praw Pacjenta, Bartłomieja Chmielowca na najbliższe lata. - Stoją przed nami trudne wyzwania, również te związane z epidemią koronawirusa. Dlatego potrzebujemy dobrego planu i sprawnie działającego urzędu, który wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom obywateli. Wierzę, że realizacja wskazanych celów doprowadzi do wzmocnienia pozycji pacjenta w systemie ochrony zdrowia – powiedział Chmielowiec.
Edukacja pacjentów
Głównym celem jest edukacja pacjentów. Projekty edukacyjne mają obejmować swoim zasięgiem całą Polskę. Rzecznik chce w tej materii współpracować z samorządami zawodów medycznych. Ważnym elementem działań edukacyjnych mają być projekty skierowane do osób tzw. wykluczonych cyfrowo, które wymagają podjęcia bardziej tradycyjnych środków przekazu, jak wykłady przeprowadzane osobiście lub wydruki informacyjne.
Bezpieczeństwo pacjenta
Drugim celem strategicznym jest bezpieczeństwo pacjenta. W tym obszarze Rzecznik chce się skupić na monitorowaniu zdarzeń niepożądanych, a także kompleksowość świadczeń zdrowotnych, udzielanych zgodnie z aktualną wiedzą medyczną i należytą starannością. RPP dostrzega, że zasoby kadrowe podmiotu leczniczego, jego wyposażenie, organizacja pracy oraz sytuacja finansowa, mają podstawowy wpływ na proces opieki nad pacjentem. Rzecznik zauważa, że konieczne jest wzmocnienie uprawnień Rzecznika, stąd kontynuacja działań w zakresie projektów legislacyjnych. Chodzi w szczególności o uchwalenie i wdrożenie ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta. Zamierzeniem Rzecznika pozostaje również możliwość zrealizowania szkoleń z zakresu praw pacjenta dla uczelni medycznych. RPP będzie dalej prowadził postępowania wyjaśniające w sprawach indywidualnych oraz postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów.
Wspieranie pacjenta
To trzeci z wymienionych w strategii celów. Pacjent korzystający z systemu opieki zdrowotnej często ma ograniczony wpływ na jego organizację i funkcjonowanie. Zdarzają się też sytuacje, gdy z uwagi na stopień natężenia choroby, nie może pełnić roli aktywnego partnera w kontaktach z personelem medycznym. Z tych względów Rzecznik planuje wspierać Pacjentów poprzez swoje kompetencje ustawowe m.in. możliwość uczestnictwa w sprawach cywilnych na prawach prokuratora, a także działania systemowe, skoncentrowane na bieżących problemach ochrony zdrowia. Bardzo ważne są również inicjatywy wzmacniające pozycję i kompetencje pacjenta w systemie. Rzecznik chce przestawić koncepcję zmiany pozasądowego modelu dochodzenia roszczeń.
Całość dokumentu tutaj
Źródło: RPP
Polecamy także:
A. Niedzielski skraca czas kwarantanny z 14 do 10 dni
List intencyjny inicjuje długofalową współpracę nauki z biznesem