Autor : Anna Jackowska
2023-08-22 10:31
Osiągając wskaźniki nienotowane dotąd w historii badań CBOS, zwiększył się udział pacjentów korzystających z usług medycznych w sposób „mieszany”, czyli zarówno finansowanych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, jak i opłacanych samodzielnie lub dostępnych w ramach dodatkowej polisy zdrowotnej. Ponadto, jak podaje CBOS, w długofalowy trend wpisuje się zmniejszenie - do rekordowo niskiego poziomu - odsetka osób korzystających wyłącznie ze świadczeń oferowanych w systemie NFZ.
Jak wynika z badania CBOS:
jedna czwarta respondentów (24 proc.) w półroczu poprzedzającym badanie korzystała z usług medycznych wyłącznie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego,
jedna dziesiąta (11 proc.) tylko z usług finansowanych samodzielnie lub dostępnych w ramach abonamentu czy polisy,
największa grupa - połowa Polaków (51 proc.) - korzystała zarówno z jednych, jak i drugich,
pozostali ankietowani (14 proc.) w ciągu ostatnich sześciu miesięcy nie korzystali z żadnych usług i świadczeń zdrowotnych.
- Pomijając nietypowy okres dwóch pierwszych lat epidemii koronawirusa w Polsce, obecne zmiany w sposobie korzystania z usług medycznych są kontynuacją trendów, jakie obserwowaliśmy w ostatnim dwudziestoleciu. Względnie stabilna w ostatnich latach pozostaje skala korzystania wyłącznie z usług zdrowotnych opłacanych samodzielnie lub świadczonych w ramach dodatkowej polisy. Liczba korzystających z usług medycznych po dwóch latach pandemii wróciła do wcześniejszego poziomu - wskazuje CBOS.
Przypominamy także:
Kolejki do lekarzy są tym, co najbardziej niepokoi pacjentów
Najnowszy Barometr WHC pokazujący, jak długo Polacy stoją w kolejkach do lekarzy, ukaże się we wrześniu. Redakcja Cowzdrowiu.pl opublikuje wyniki raportu jako pierwsza.
Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Każdy respondent wybierał samodzielnie jedną z metod: wywiad bezpośredni z udziałem ankietera (metoda CAPI); wywiad telefoniczny po skontaktowaniu się z ankieterem CBOS (CATI) - dane kontaktowe respondent otrzymywał w liście zapowiednim od CBOS; samodzielne wypełnienie ankiety internetowej (CAWI), do której dostęp był możliwy na podstawie loginu i hasła przekazanego respondentowi w liście zapowiednim od CBOS.
We wszystkich trzech przypadkach ankieta miała taki sam zestaw pytań oraz strukturę. Badanie zrealizowano w dniach od 5 do 18 czerwca 2023 roku na próbie liczącej 1054 osoby (w tym: 59,3 proc.metodą CAPI, 25,8 proc. - CATI i 14,9 proc. - CAWI).
Polecamy także:
RPO kontra RPP. Konflikt o pacjentów z więzień i aresztów
Mapa Psychozdrowia w Szkole dla samorządów i rządu
NIK: programy rehabilitacji pocovidowej zakończono zbyt szybko