Autor : Anna Rokicińska
2020-07-07 09:31
Pacjenci będą mogli ocenić wizytę u swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w czasie epidemii Covid-19. Badanie ankietowe zlecił Narodowy Fundusz Zdrowia.
Sytuacja związana z epidemią Covid-19 rozpowszechniła teleporady i wideoporady oraz zmieniła organizację wizyt osobistych w POZ. Od 6 lipca do osób, które skorzystały z porady lekarza pierwszego kontaktu, mogą zadzwonić ankieterzy na zlecenie NFZ. Zadając kilka pytań sprawdzą, czy porada faktycznie się odbyła i w jakiej formie została przeprowadzona.
Jak wygląda badanie?
Badanie przeprowadzone będzie w formie telefonicznej ankiety. Rozmowa z ankieterem potrwa zaledwie kilka minut. W tym czasie ankieter zada 12 pytań:
1. Czy pacjent korzystał w ostatnich 4 miesiącach ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych w ramach opieki lekarza podstawowej opieki zdrowotnej?
2. Jeśli tak, to czy wyraża zgodę na przeprowadzenie badania, którego przedmiotem jest udzielone świadczenie (porada zdrowotna)?
3. Do której kategorii wiekowej należy pacjent, któremu udzielono porady?
4. Czym była spowodowana konieczność skorzystania z porady?
5. Jaki to był rodzaj porady?
6. Czy pacjent miał problem z dodzwonieniem się?
7. Czy problem, z którym zwrócił się pacjent do lekarza został rozwiązany?
8. Czy lekarz w sposób jasny i zrozumiały udzielił pacjentowi informacji na temat problemu zdrowotnego?
9. Czy pacjent otrzymał wszystkie dokumenty potrzebne do wykonania zaleceń lekarza, u którego odbyła się wizyta?
10. Czy w sytuacji, gdy teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, zaoferowana została pacjentowi możliwość umówienia wizyty osobistej?
11. Czy pacjent skorzystał z możliwości umówienia wizyty osobistej, będącej konsekwencją przeprowadzonej teleporady?
12. Jaki jest powód nieskorzystania z wizyty osobistej zaoferowanej w wyniku przeprowadzonej teleporady?
Badanie obejmie pacjentów, którzy w ostatnich 4 miesiącach skorzystali z porady lekarza pierwszego kontaktu. Ankieterzy przepytają tylko te osoby, które wyrażą taką chęć. Ankieta jest anonimowa.
Jakich informacji nie podawać w czasie badania?
W trakcie rozmowy z ankieterem pacjenci nie powinni podawać żadnych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy np. informacji szczegółowych o skierowaniach i receptach, które dostałeś). To ważne ze względów bezpieczeństwa. Ankieterzy nie potrzebują tych danych i nie będą o nie prosić. W razie jakichkolwiek wątpliwości można potwierdzić tożsamość ankietera kontaktując się z Telefoniczną Informacją Pacjenta, pod bezpłatnym numerem 800 190 590.
Źródło: NFZ
Polecamy także:
Prezydent antyszczepionkowcem? A. Duda tłumaczy się ze
NFZ – zmiany w rozliczeniach wyrobów medycznych