Autor : Magdalena Kopystyńska
2020-12-18 13:21
Wykonanie badań diagnostycznych, umówienie się na wizytę do specjalisty czy konieczność hospitalizacji w dobie COVID-19 staje się wyzwaniem dla pacjentów ze stwardnieniem rozsianym. W badaniu zrealizowanym na zlecenie „Fundacji SM- walcz o siebie” aż 49 proc. pacjentów wskazało, że dobie pandemii doświadczyli problemów z leczeniem swojej choroby, a 68 proc. odczuła zdecydowane pogorszenie funkcjonowania opieki zdrowotnej, względem okresu sprzed marca 2020 r.
To jednak nie wszystkie problemy, z jakimi musieli się mierzyć chorzy. Oprócz problemów z ogólnym dostępem do systemu ochrony zdrowia pacjenci skarżyli się również na problemy związane z kontaktem z lekarzami – zarówno specjalistami (53 proc.), jak i lekarzami POZ (61 proc.). Subiektywnym zdaniem 31 proc. pacjentów pogorszeniu uległa również opieka pielęgniarska.
- Wiele osób doświadczyło trudności związanych z wydłużeniem się czasu oczekiwania na umówienie wizyty lekarskiej (48 proc.), dostaniem się na oddział szpitalny (30 proc.) lub wykonaniem niezbędnych badań diagnostycznych (22 proc.). Warto podkreślić, że 66 proc. respondentów oceniło, że opieka zdrowotna w programach lekowych mimo pandemii nie uległa zmianie- czytamy w komunikacie „Fundacji SM- walcz o siebie”.
W czasie pandemii pacjenci z SM zdecydowanie częściej i chętniej korzystali również z rozwiązań telemedycznych – wyniki ankiety wskazują, że 82 proc. respondentów minimum raz skorzystało z takiego rozwiązania, a większość z nich dotyczyła opieki lekarza POZ (76 proc.). Jak się jednak okazuje opinie na temat tej formy opieki są podzielone: 40 proc. osób z SM pozytywnie oceniło teleporady podczas, gdy 30 proc. – negatywnie (pozostałe 30 proc. średnio/ neutralnie). Pacjenci przyznali jednak, że o ile doraźne zastosowanie telemedycyny jest akceptowalne, to już 85 proc. zapytanych uważa, że nie powinna ona zastąpić klasycznej medycyny.
- Wyraźnie widać, że pandemia spowodowała zintensyfikowanie problemów, które już wcześniej odczuwali chorzy z SM. Jako lekarze robimy wszystko, co możemy, żeby zapewnić pacjentom najlepszą opiekę i dostęp do leczenia w tym trudnym czasie. Należy jednocześnie podkreślić, że mamy w Polsce do dyspozycji prawie pełny wachlarz możliwości terapeutycznych, ale w odniesieniu do standardów międzynarodowych w naszym kraju wciąż zbyt długo trwa proces diagnozy i w konsekwencji bywa, że włączenie pacjenta do leczenia następuje z dużym opóźnieniem. To sytuacja, która bezwzględnie wymaga poprawy poprzez pilne opracowanie i wdrożenie ścieżki diagnostyczno-terapeutycznej dla pacjentów z SM, która przyczyni się do przezwyciężenia trudności nie tylko podczas pandemii koronawirusa, ale pozwoli zoptymalizować opiekę nad chorymi – oceniał prof. Halina Bartosik-Psujek, kierownik Kliniki Neurologii z Pododdziałem Leczenia Udaru Mózgu Klinicznego Szpitala Wojewódzkiego nr 2 w Rzeszowie, przewodnicząca sekcji SM i Neuroimmunologii Polskiego Towarzystwa Neurologicznego.
Badanie ankietowe „Problemy związane z diagnostyką i leczeniem SM w czasie pandemii COVID-19” zainaugurowało kampanię społeczną „SM w czasach pandemii COVID-19”, realizowaną przez „Fundację SM – walcz o siebie”.
- Ankieta pozwoliła przyjrzeć się aktualnym, zmultiplikowanym w czasie pandemii problemom pacjentów z SM oraz oszacować ich skalę. Wnioski wyraźnie wskazują, że pacjenci odczuwają pogorszenie jakości opieki zdrowotnej oraz zgłaszają trudności i wydłużony czas oczekiwania na umówienie wizyty lekarskiej lub wykonanie niezbędnych badań diagnostycznych. Aktualna sytuacja epidemiologiczna nie może wpływać na dalsze opóźnienia w diagnostyce i leczeniu chorych. Dlatego rozpoczynamy zintensyfikowane działania, których celem jest edukacja dotycząca znaczenia szybkiej diagnostyki oraz natychmiastowego włączenia do leczenia, co jest absolutnie kluczowe w procesie terapeutycznym chorego na stwardnienie rozsiane” – podkreśliła Malina Wieczorek, prezes „Fundacji SM – walcz o siebie”.
Czytaj także:
Wnioski z raportu poświęconego wtórnie postępującej postaci SM
Pierwszy lek na wtórnie postępującą postać SM z pozytywną oceną AOTMiT
magdalena.kopystynska@cowzdrowiu.pl