Autor : Katarzyna Lisowska
2021-05-27 17:42
Do konsultacji publicznych skierowano projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie leczenia krwią i jej składnikami w podmiotach leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne. Zmiany mają na celu zapewnienie nadzoru nad krwiodawstwem i krwiolecznictwem w podmiotach leczniczych, są też związane z trwająca pandemią.
Jak czytamy w uzasadnieniu projekt rozporządzenia dokonuje zmian w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 16 października 2017 r. w sprawie leczenia krwią i jej składnikami w podmiotach leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne (Dz. U. z 2021 r. poz. 504), które wydane zostało na podstawie art. 21 ust. 8 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. z 2020 r. poz. 1777 oraz z 2021 r. poz. 159). Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 marca 2020 r. umożliwiło, w przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, kierownikowi jednostki organizacyjnej publicznej służby krwi, w ramach sprawowanego specjalistycznego nadzoru nad leczeniem krwią i jej składnikami, przesunięcie terminu kontroli, która zgodnie z przepisami w § 8 ust. 6 powinna odbywać się co dwa lata, o kolejne 6 miesięcy licząc od dnia upływu dwóch lat od zakończenia ostatniej kontroli. W przypadku nieustania powyższych okoliczności okres ten mógł zostać wydłużony o kolejne 3 miesiące.
Wobec przedłużającego się stanu epidemii SARS-CoV-2, który został wprowadzony 20 marca 2020 r. i wyczerpania, na podstawie obowiązujących przepisów, możliwości przesunięcia terminu kontroli w szpitalnych bankach krwi oraz w pracowniach wykonujących badania z zakresu immunologii transfuzjologicznej o dalszy okres, konieczne stało się wprowadzenie zmian w obecnie obowiązującym rozporządzeniu, które mają umożliwić jednostkom organizacyjnym publicznej służby krwi prowadzenie kontroli w formie zdalnej, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej i tym samym zapewnienie odpowiedniego nadzoru specjalistycznego nad krwiolecznictwem w podmiotach leczniczych. Możliwość prowadzenia kontroli nie tylko stacjonarnie, ale także w trybie zdalnym, dostosowanym do aktualnej sytuacji epidemicznej, zapewni większe bezpieczeństwo zarówno osobom kontrolującym, jak i pracownikom podmiotów kontrolowanych.
Projektowana zmiana rozporządzenia zakłada także wydłużenie dopuszczalnego okresu przechowywania rozmrożonego osocza, zgodnie z aktualnymi wytycznymi Rady Europy, przy czym, rozpoczęcie przetaczania powinno odbyć się w jak najkrótszym czasie po dostarczeniu – 5 – do oddziału szpitala. W przypadkach, gdy nie jest to możliwe, dopuszcza się przechowywanie osocza do 4 godzin (jeśli jest przechowywane w temperaturze +20°C - +24°C) lub do 24 godzin (jeżeli jest przechowywane w temp. +2°C - +4°C). Zmianą tą wydłużono również dopuszczalny czas przetaczania osocza z 30 minut do 4 godzin.
Dokonano korekty treści § 13 ust. 2, ponieważ obowiązujące brzmienie tego przepisu mogło sugerować, że osoba dokonująca przetoczenia powinna zmierzyć i zarejestrować ciepłotę ciała, tętno oraz ciśnienie krwi dopiero po zakończeniu przetoczenia. W projektowanej zmianie rozporządzenia uwzględniono wytyczne Krajowej Rady do spraw Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, jako organu doradczego i opiniodawczego ministra właściwego do spraw zdrowia. Zgodnie z nimi, aby uzyskać uprawnienia do samodzielnego wykonywania badań immunohematologicznych wystarczający będzie półroczny, zamiast rocznego, okres wykonywania badań immunohematologicznych pod nadzorem. Obecnie nie są już bowiem szkoleni technicy analityki, a rynek pracy zasilają diagności laboratoryjni, absolwenci studiów wyższych magisterskich. Nie ma więc żadnego uzasadnienia dla ustalania aż rocznego okresu szkolenia takich osób, aby można było im nadać uprawnienia do samodzielnego wykonywania badań z zakresu immunologii transfuzjologicznej oraz autoryzowania wyników badań. Tak długi okres jest nieuzasadniony zarówno merytorycznie, jak i ekonomicznie, tym bardziej, że nadanie uprawnień przez centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa następuje po obowiązkowym dwutygodniowym szkoleniu teoretycznym i praktycznym zakończonym sprawdzeniem umiejętności. Nie zachodzi zatem zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów przy skróceniu do 6 miesięcy okresu niezbędnego stażu przed nadaniem uprawnień.
Zgodnie z uchwałą Krajowej Rady do spraw Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa zmieniono również przepisy dotyczące wykonywania zdalnej autoryzacji wyników badań immunohematologicznych poprzez powiązanie możliwości zdalnej autoryzacji z liczbą badań wykonywanych przez diagnostę laboratoryjnego, a nie jak to jest w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu z liczbą pracowni (tj. dwóch), dla których diagnosta może dokonywać zdalnej autoryzacji, niezależnie od liczby badań z zakresu immunologii transfuzjologicznej. Rezygnacja z określania liczby pracowni wynika z tego, iż decydująca jest liczba badań, która obciąża pracą autoryzującego diagnostę, a nie liczba pracowni. W projekcie wprowadzono również możliwość samodzielnego wykonywania badań z zakresu immunologii transfuzjologicznej (bez możliwości autoryzowania wyników tych – 6 – badań) dla osób posiadających tytuł zawodowy magistra biologii albo magistra inżyniera biologii, biotechnologii, magistra farmacji, a także magistra mikrobiologii. Cały dokument tutaj.
Czytaj też:
A. Matyja: minister zdrowia zwycięży pandemię, lekarzy obciąży zgonami
ABM powołało grupę ds. potrzeb pacjentów. Czym się zajmie?
Gminy uzdrowiskowe z dziurawym budżetem. Czy otrzymają wsparcie?
Rak płuca: MZ szuka realizatorów badań. Max. 380 zł za tomografię