Autor : Marta Markiewicz
2023-04-06 12:00
Warunki pracy pracowników niemedycznych - zarówno zatrudnionych bezpośrednio w lecznicach, jak i przez zewnętrzne firmy - były przedmiotem dyskusji podczas kolejnego posiedzenia parlamentarnego zespołu do spraw niemedycznego personelu ochrony zdrowia.
W poszukiwaniu oszczędności szpitale coraz częściej decydują się na przekazywanie czynności związanych ze sprzątaniem firmom zewnętrznym. Jak wskazuje Katarzyna Duda, ekspertka z Ośrodka Myśli Społecznej im. F. Lassalle'a i jednocześnie autorka raportu Outsourcing usług technicznych przez instytucje publiczne, coraz częstszą praktyką w placówkach medycznych jest dzielenie obowiązków związanych ze sprzątaniem pomiędzy własnych pracowników etatowych, którzy pracują bliżej pacjentów na salach chorych czy na salach operacyjnych, a firmy zewnętrzne, których pracownicy zajmują się sprzątaniem m.in. korytarzy czy toalet.
- Zauważona przez nas prawidłowość pokazywała, że pracownicy zatrudniani przez placówki sprzątali przestrzenie dla szpitali kluczowe, w których czystość i sterylność była cechą najbardziej pożądaną. Co ciekawe, tymi przestrzeniami były nie tylko sale operacyjne, ale również gabinety dyrektorów i działów zamówień publicznych - wskazała Katarzyna Duda. To - jej zdaniem - również wyraźny sygnał, że jakość wykonywanych usług jest zdecydowanie lepsza w przypadku bezpośredniego zatrudnienia.
Normy zatrudnienia dla personelu niemedycznego to konieczność
W ocenie ekspertów niemedyczni pracownicy etatowi szpitali mogą również liczyć na zdecydowanie lepsze warunki finansowe. - Pracownicy etatowi mieli dostęp do dodatków, funduszu socjalnego czy trzynastej pensji, podczas, gdy personel niemedyczny zatrudniony przez firmy zewnętrzne praktycznie otrzymywał wyłącznie płacę minimalną. Nic więcej - wskazała Katarzyna Duda.
P. Bromber o wynagrodzeniach pracowników technicznych szpitali
Szukając najlepszych rozwiązań związanych z outsourcingiem eksperci Ośrodka Myśli Społecznej wskazali na potrzebę wprowadzania w kryteriach ofert rozwiązań promujących wyższe wynagradzanie pracowników. - Tego typu rozwiązania zaczęły być stosowane w przypadku usług ochroniarskich, natomiast w przypadku usług związanych z utrzymaniem czystości zauważyliśmy tendencję do powrotu do zatrudniania bezpośredniego pracowników - wskazała Katarzyna Duda.
K.Krasowski: personel pomocniczy dostaje "resztki" z pańskiego stołu